חודש אוגוסט האחרון, מצאתי טיסה לליסבון שעולה 150 דולר והחלטתי ללכת על זה, חייגתי מהר לחבר ששותף לטיולים שלי והחלטנו שאנחנו לוקחים את זה, הטיסה, עם עצירה קצרה במלטה  עברה בנעימים ומהר מאוד מצאנו את עצמנו בלב ליסבון, מזל האוויר בינואר הוא כמו בישראל וזכינו לחמישה ימים חמימים ונעימים עם גשם שביקר פעם אחת ולמשך 10 דקות.

האנשים בליסבון מקסימים, חייכנים ומקבלי פנים, בכל מקום תמצאו פטיסרי שמגיש את המאפה הלאומי שלהם, חנויות של מזכרות,מסעדות שמגישות דגים ופירות ים, חנויות אופנה של מיטב הרשתות ונעליים- המון חנויות נעליים. לכיכר המרכזית בעיר קוראים כיכר רוסיו  והכל סובב סביבה. 

ליסבון כשלעצמה מלאה באגדות עם, אחת מהם היא האגדה על התרנגול שעם השנים הפך גם לאחד מסמלי העיר. היא מספרת על בחור שנידון למוות וביקש לפגוש את המלך שיכריע אם הוא אכן אשם, השומרים הביאו את הבחור לפני המלך שהיה בדיוק לפני ארוחת הצהרים שלו שכללה עוף, והמלך התעצבן על החוצפה של האיש ואמר "אם אתה זכאי התרנגול הזה יתעורר לתחייה ויעוף לשמיים"  וזה מה שקרה. מאז התרנגול מסמן את הצדק בפורטוגל והוא נמכר כאן בכל חנות. 

עוד סימן היכר של המדינה הוא הסרדין, ויש בעיר חנויות שמתמחות רק בזה, המחירים לקופסת סרדינים יכולים להגיע עד ל-25 יורו לקופסא שמעוצבת כמו אונקיית זהב  והסרדינים שבה נעשים בעבודת יד. באותה חנות אגב תוכלו לקנות קופסאות של סרדינים כשיל כל אחת מתנוססת שנה מסויימת. אחלה מזכרת מהעיר במחיר של כ-7 יורו לקופסא. 

אם אתם חובבי הסרדינים ורוצים לחגוג יחד עם הפורטוגלים את יום הסרדין הלאומי שמתקיים מדי שנה אבל לא לפשוט רגל בדרך, בכל חנות מזון תוכלו למצוא קופסאות שימורים של סרדינים בטעמים כמו עגבניות, עגבניות חריפות, טריאקי וגם כאלה בנטורל במחיר של פחות משני יורו לקופסא.

ועוד דבר אחד הוא השעם, לוחות השעם הן מסתבר להיט ענק בפורטוגל וחוץ מבני אדם הם עושים הכל משעם, מתיקים וארנקים דרך נעליים וכלי הגשה, בכל מקום המחיר שונה וההיצע הוא די דומה. 

ועכשיו לעיר- אנחנו בחרנו בשני סיורים עם בחור בשם נימי- ישראלי שלעבר שמתגורר בליסבון עם אשתו וילדיו שגילה את נפלאות העיר ומעביר מדי יום סיורים מודרכים בעברית ובחינם- התשלום הוא על פי מידת הרצון שלכם והוא שווה כל יורו שתתנו. האיש עשיר וגדוש בידע , מלא בכריזמה וממש עושה חשק לחזור לעיר ולסייר בה שוב. המפגש איתו מתחיל בכיכר רוסיו ומשם יוצאים לסיור רגלי באטרקציות המרכזיות של העיר. 

אז מה היה לנו שם?

התחלנו את היום ב"כנסייה העירומה" – מדובר בכניסה מרשימה שחובה להיכנס אליה, היא הוקמה לפני מאות שנים – היא ניזוקה ברעידת האדמה אז ושוחזרה ואז בשנת 1959 הכנסייה נשרפה כמעט כליל ולקח לפורטוגלים כמעט 35 שנים לשחזר את הכנסייה ולפתוח אותה מחדש.  היא נמצאת בכיכר סאו דומינגוש קרוב לכיכר רוסיו במרחק הליכה. 

המעלית של ליסבון"- מדובר במבנה שנמצא בלב הכיכר המרכזית בעיר ממש ליד שער הניצחון, זה מבנה של 4 קומות כבשמרפסת שלו תוכלו לעשות תצפית על העיר, מי שתכנן אותו הוא בחור בשם סנטה ג'וסטה שהיה תלמיד של גוסט – המתכנן של האייפל וזה הקשר היחידי למגדל הפריזאי המפורסם. אם אתם מתכננים לעלות עליו כדאי שתגיעו מוקדם בבוקר משום שאחר כך יש תור ארוך שמשתרך. קחו בחשבון שליסבון בנויה על הרים מה שאומר שיש המון נקודות תצפית גבוהות יותר מרשימות הרבה יותר ובחינם. 

משם תוכלו להמשיך לשער הניצחון  ( שער אוגושטה) המתהדר לגובה של עשרות מטרים, הוא לא מסמל ניצחון בקרב או במשחקי גביע העולם, אלא יותר ניצחון של רוח האדם  והוא נבנה כסמל לבנייתה מחדש של העיר ארחי אסון האדמה שפקד את העיר והרס אותה כליל בשנת 1755. תוכלו לעלות לראש הגשר ולעשות תצפית מדהימה על העיר, לרוב אין שם תור והכניסה לתצפית היא  בתשלום. 

בצד השני של שער הניצחון נמצאת כיכר המסחר של ליסבון, שם ניצב בגאון פסלו של המלך ז'וזה הראשון שעל פי האגדה היה פחדן גדול ואחרי רעידת האדמה שפקדה את העיר הוא החליט שהוא לא מעוניין להתגורר בבתי אבן והעביר את הארמון למתחם אוהלים מחוץ לעיר. הפסל שלו , כשהוא רכוב על סוס ומבטו מופנה אל עבר נהר הט'זו מרשים מאוד, הוא מתנשא לגובה של 14 מטרים והוא עשוי מברונזה עם שלל עיטורים. 

מצידו השני של הפסל נהר הט'זו הענק שמרהיב בכל שעות היממה, תוכלו לשבת שם על המזח, להצטלם, להנות מהבריזה הנעימה של העיר ולראות עבודות אומנות של אמנים מקומיים על החול ובין האבנים כמו אלה למשל

עוד  מומנט חשוב בעיר הוא גשר ה-25 באפריל שמוכר גם "כגשר הזהב", במקור הוא נקרא על שמו של הדיקטטור סלזאר ששלט במדינה, אלא שאז הייתה מהפכת הציפורנים בשנת 1974, המשטר הוחלף,פורטוגל הפכה דמוקרטית ושמו של הגשר הוחלף גם הוא ונקרא על שם המהפכה. אגב, הוא מחזיק שיא עולמי שכן, הוא הגשר בעל היסודות העמוקים ביותר בעולם(80 מטר לתוך האדמה)  ומדי יום עוברים בו כ- 150.000 אלף כלי רכב. 

בליסבון שלמעלה תוכלו למצוא את הפנתיאון- מבנה ענק שנועד לקבורה של גדולי האומה הפורטוגלית כמו נשיאים וראשי ממשלה, וכן מצבות לזכרם של ואשקו די גמה – מגלה הארצות שהיה הראשון להגיע דרך הים מאירופה להודו, פדרו אלברש קברל שהיה הארופאי הראשון שגילה את ברזיל ועוד.

רוצים לבלות בעיר?  לכו בשעות הערב המאוחרות לרובע "באיירו אלטו"  – רובע שקרוב לכיכר רוסיו אבל בינו לבין הרובע מפרידים משהו כמו 300 מדרגות שייקחו אתכם לשם. תמצאו שם מאות ברים ומסעדות בעובדים בשעות הלילה ועד השעות הקטנות של הבוקר. האלכוהול זול מאוד האוכל זול יותר והאוירה כיפית מאוד.

פאדו

הסגנון המוזיקלי המסורתי בפורטוגל הוא הפאדו- צורת שירה שבה יש זמרת ונגן  ויש גם זמרים כמובן, וזה המקביל הפורטוגלי לטברנות היווניות – ויש עשרות בתי פאדו ברחבי העיר שם תוכלו להנות ממופע של מוזיקה חיה. המחירים גבוהים מאוד והכניסה  לכל מקום כזה עולה לא מעט כסף לכל אורח שמגיע ויושב להנות מהמופע, תוכלו גם לאכול אוכל ולשתות אלכוהול אבל שוב, קחו בחשבון שהבילוי יעלה לרוב הרבה יותר מכל מסעדה מצוינת אחרת ואם אתם לא מחובבי המוזיקה תוותרו על התענוג. 

ועוד משהו, בימים שלישי ושבת מתקיים בעיר שוק פשפשים ענק שנקרא "שוק הגנבים". הוא מתחיל במעלה ההר ומסתיים סמוך לנהר ותמצאו שם הכל מהכל, ישן מול חדש עתיק מול ותיק, ושווה להגיע ולראות ואפילו לקנות בו מזכרות יפות שזולות יותר מחנויות המזכרות שפזורות ברחבי העיר. 

טיפים אישים

תרשו לעצמכם ללכת לאיבוד בין הסמטאות שמחברות את העיר מהחלק שלמעלה לזה שלמטה, תתקלו באנשים מקסימים, בתים יפים והמון נקודות תצפית מקסימות על העיר. בין הסמטאות תוכלו לראות תמונות של אנשים שמעטרים את הרחובות- מדובר באנשים שעדיין חיים ונושמים ותרמו בצורה כזו או אחרת לשכונה שבה הם גרים- אנחנו נתקלנו באגדה חיה – מוכרת יין שיכר דובדבנים בכוסיות של שוקולד – המחיר- 1.5 יורו לשאט הטעם- אלוהי והחיוך שלה שווה את הכל. 

שמירת חפצים:

יצאתם מהמלון או מהדירה מוקדם ולא בא לכם להסתובב עם המזוודה? בליסבון חשבו גם על זה ויש בעיר יותר מ30 נקודות שונות שהן חנויות בהן אפשר להשאיר את המזוודות לכמה שעות שתרצו בעלות של יורו לשעה של שמירה. הלינק ייתן לכם את כל המקומות ולכם רק נשאר לבחור את זה שקרוב למקום שאתם נמצאים בו ולהשתמש בשירות. https://luggagehero.com/lisbon

תחבורה:

מוניות רק בהובר- תורידו את האפליקציה ותסעו איתה על הזמן- הנסיעות מאוד זולות ומסתכמות ב2-5 יורו לכיוון  בלבד. אנחנו מצאנו נהג מונית מקסים בשם נונו – הוא גם דובר אנגלית(שזה נדיר) וגם הגון מאוד. זה הנייד שלו +351917060479 והוא זמין בוואטסאפ כל הזמן. 

מסעדות:

במסעדות התיירים שפזורות במרכז העיר יש מחיר לתיירים ומחיר למקומיים וההבדל הוא גדול –רוצים מחיר למקומיים? תבקשו מהמארחת proto do dia  – לרוב תמצאו את התפריט הזה בסוף התפריט הקיים. בהצלחה. 

ליסבון בנויה על גבעות מה שאומר המון עליות והמון המון מדרגות שמובילות מהצד שלמטה לזה שלמעלה- אממא- ליד כל גרם מדרגות ענק תמצאו גם מדרגות נעות- שווה להשתמש בהם. זה יקל לכם על הברכיים. 

ככלל הפורטוגלים לא חובבי השפה האנגלית והם לא מדברים אותה על בוריה, ככה שההתנהלות קצת קשה איתם, ואם מצאתם דוברי אנגלית תאמצו אותם אליכם. 

והכי חשוב בליסבון יש מדרכים בעברית ובחינם- כשהמחיר הוא למעשה הטיפ שאתם בוחרים לתת. קחו סיורים בעיר תכירו אותה  ברגל ותהנו ממנה. להרשמה לסיורים: https://www.lisbonstar.pt/

תגובות

להשאיר תגובה