הזמרת הוותיקה, שלהיטה "תנו לנו יד ונלך" נבחר לשיר המאה של תל אביב, מוציאה בימים אלה שיר חדש לזכר נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ז"ל ומגלה איזו טראומה גרמה לקריירה המצליחה שלה לעצור למשך עשרות שנים ומה היא עושה כדי לחזור לאור הזרקורים

הזמרת הוותיקה עירית דותן, ששירה הידוע "תנו לנו יד ונלך" מתנגן במשך שנים בתחנות הרדיו ובערוצי היוטיוב בישראל, משיקה בימים אלה שיר חדש בשם "פרשת כפותיך" שנכתב על ידי הסופר והמשורר יהורם גלילי לזכר נשיא המדינה שמעון פרס ז"ל. את השיר הלחינה המוזיקאית יעל גרמן, שברזומה שלה כתיבת מוזיקה להצגות תיאטרון והצגות ילדים ולזמרים ידועים כמו דיויד ברוזה, ריקי גל, דפנה ארמוני, אורה זיטנר, מזי כהן, איריס פורטוגלי, שושנה דמארי, רעות יהודאי ואחרים.

השיר הושק לאחרונה באירוע מוזיקלי של התקליטור "הוי ארצי שלי" שיצא לאור במסגרת המיזם המוזיקלי "שיר-א-שיר" ביוזמת המשוררת והסופרת שרה אהרונוביץ' קרפנוס ובעיבוד ובהפקה מוזיקלית של המוזיקאי עדן רבין. באירוע החגיגי של השקת התקליטור השתתפו משוררים ומשוררות נוספים ששיריהם מופיעים בתקליטור החדש, מלחינים ומלחינות שהלחינו את השירים וזמרים וזמרות שביצעו את השירים בהופעה חיה עם הרכב מוזיקלי. בימים אלה מתכוננים משתתפי ומשתתפות המיזם המוזיקלי לתקליטור החדש עם שירים בנושא "חגים עלינו חגים", ואירוע ההשקה יתקיים ביום ראשון, 2 בספטמבר, בבית היוצר שבנמל תל אביב.

עירית דותן מספרת כי היא מבצעת את השיר כמחווה לשמעון פרס שאותו היא מאוד מעריכה. הסקיצה הראשונה של השיר החדש אף הושמעה לפני כמה חודשים בתוכנית ספיישל מיוחדת בגל"צ שהוקדשה לה בהנחיית השדרן הוותיק יורם רותם. לדברי דותן, הוריה של המוזיקאית יעל גרמן שהלחינה את השיר למדו בנערותם בכפר הנוער בן שמן יחד עם שמעון וסוניה, שלימים הפכה לאשתו. גלילי, כותב השיר, מספר כי כתב את השיר בבוקר מותו של פרס, "וניסיתי לספר את סיפור חייו של פרס דרך התחנות המשמעותיות של מדינת ישראל, שהוא היה חלק בלתי נפרד מהן עוד לפני הקמתה. השיר כתוב בסגנון ייחודי בשם: 'אקרוסטיכון', שיטת כתיבה שבה ליקוט האות הראשונה של כל מילה בשיר יוצרת את המילים: פרס שמעון".  

"השפעת הפגיעה על חיי היתה דרמטית"

דותן, 66, נולדה בחיפה כעירית בן-בנימין, ובשבועיים הראשונים לחייה בכתה ללא הפסקה עד שדודה של אמה אמרה לאמה: "עם קול כמו שלה, הבת שלך יכולה להיות רק זמרת". שני הוריה עלו מפולין, ובארץ עבד אביה כקצין משטרה ואמה היתה עקרת בית.

את הניסיון המוזיקלי הראשון שלה רכשה כבר בגיל ארבע. דותן לקחה מחבט טניס ישן של אביה, דפקה בו מסמרים משני הצדדים וקשרה ביניהם גומיות – וכך נולדה הגיטרה הראשונה שלה. את הגיטרה האמיתית היא קיבלה בגיל 12, ומיד החלה לשיר כשהיא מלווה את עצמה. עם סיום לימודיה בתיכון חדש בחיפה, שבו הוציאה תעודת בגרות במגמה הומנית, התגייסה לצבא ושירתה בלהקת פיקוד הצפון יחד עם יגאל בשן, עדנה לב, דובי גל וגם דודו דותן ז"ל, מי שהפך לבעלה ראשון ולאבי בתה היחידה מיכל, שהביאה לעולם תאומות לא זהות: נעם ותמר בנות העשר.

בשנה השנייה לשירותה הצבאי דותן הופיעה גם כזמרת בודדת בתוכנית סולו שהכינה עם המלחין יעקב הולנדר ז"ל, שמאוחר יותר הלחין עבורה את הלהיט הגדול שלה, "תנו לנו יד ונלך", למילים שכתב צביקה זליקוביץ. השיר אמנם לא זכה בפרס, אבל זכה להצלחה גדולה בפסטיבל הזמר שנערך ב-1973. בשנת 2009 נבחר השיר כשיר המאה של תל אביב במסגרת המצעד של 100 שירי תל אביב שערך יורם רותם בגלי צה"ל. בשנת 1974 נבחרה דותן לסגנית ראשונה בתחרות "דונה אידאלה" העולמית שהתקיימה במונטה קטיני שבאיטליה.

בשנות ה-70 פיתחה דותן קריירה מפוארת כזמרת, הקליטה כמה תקליטים והשתתפה בתוכניות רדיו וטלוויזיה רבות. הקריירה נקטעה ב-1980 לכמה עשרות שנים, מיד לאחר השתתפותה במופע "לצה"ל באהבה" שהתקיים על במת בנייני האומה בירושלים, אותה במה בדיוק שעליה התרחשה שבע שנים קודם לכן הפריצה הגדולה שלה. זה קרה בעקבות התמודדותה של דותן עם טראומה שנגרמה לה בשל פגיעה מינית בתקופת הילדות, אשר לא היתה מודעת לה במשך שנים.

דותן מגלה כי "רוב הקשיים בחיי האישיים נבעו מאותה פגיעה קריטית. היו לי תקופות של דיכאון שבהן לא היו לי אנרגיות לשיר. בעבר הכחשתי והדחקתי את מה שעבר עלי. ללא ספק, השפעת הפגיעה על חיי היתה דרמטית בהחלט. עם זאת, יש בי חוזקות. במשך שמונה שנים סייעתי באמצעות שיחות טלפון בקו הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, שימשתי הדוברת של עמותת רוח נשית ואני פועלת למען קידום מעמד האשה".

את כל החוויות שעברה מביאה דותן לעבודתה הנוכחית כמדריכה בחברה פרטית העוסקת בשיקום של אנשים שעברו משבר. בשנת 1995 סיימה דותן את לימודיה כמדריכת אמנות למבוגרים במדרשה לאמנויות של מכללת בית ברל תוך התמחות בבימוי בתיאטרון קהילתי, ובשנים האחרונות היא עובדת כמדריכה שיקומית בראשון לציון ובנס ציונה. לצד אלה היא חזרה להופיע עם תוכנית אישית בשם "נס השחרור (בוחרת לחייך)" הכוללת שירים וסיפורים אישיים שלה. בתוכנית מנגנת בגיטרה המוזיקאית טלי אופיר שגם שרה קול שני והיא מיועדת לחוגי בית ולאולמות תרבות ברחבי הארץ.

לאחרונה הקליטה דותן במסגרת המיזם המוזיקלי "שיר-א-שיר" שיר חדש נוסף בשם "עיר השלום" שנכתב על ידי המשוררת מרים סידי והולחן על ידי המוזיקאי טולי דביר. היא גם פעילה מאוד בפייסבוק, ומדי שבוע מפרסמת בדף שלה שיר מצולם בביצועה עם גיטרה, בין אם מדובר בביצוע לשיר שלה או בגרסת כיסוי ללהיט מוכר, וזוכה למחמאות רבות. "אני עושה את זה מתוך צורך לחזור לשיר", היא מתוודה, "ומתוך צורך לקבל חשיפה מהקהל".

תגובות

להשאיר תגובה