הירושלמים בונים קני ציפורים כדי להגדיל את מספר בעלי הכנף בעיר

"אלפי דרורים ועפרונים פרצו מיד בשיר, ומקולות הבולבולים התבלבלה העיר", שרה חוה אלברשטיין בשיר האהוב "מקהלה עליזה" משנות השישים, אך נדמה שהשיר זקוק לעדכון. זאת הן מפני שכבר אין אלפי דרורים ועפרונים בשמי ארצנו והן בגלל שהעיר כלל לא התבלבלה לאור המידע המדאיג, אלא לקחה את מצוקת הציפורים הנודדות לתשומת לבה ופעלה בהתאם.

כן, בעלי הכנף בארץ ישראל צריכים את העזרה שלנו. מספר הירגזים, הדרורים וציפורים נודדות אחרות יורד משנה לשנה, והסיבות לכך מגוונות. סדנת "בונים בית לציפורי העיר" במסגרת "חודש הקיימות בירושלים", שכולל עשרות פעילויות ואירועי תרבות בכל רחבי העיר, באה לענות על הבעיה באמצעות בנייה חווייתית לכל המשפחה של קנים מיוחדים לציפורים.

"שמנו לב שיש פחות ופחות ירגזים ודרורים באזור שלנו, ויש מקומות בעולם, כמו אנגליה, שכבר אי אפשר למצוא בהם דרורים בכלל, הם פשוט נעלמו", מספרת אלן מהמרכז לחקר ציפורים בירושלים. "לציפורים יש פחות מקומות לקנן בהם, ויש לכך כמה סיבות, זה יכול להיות בגלל תחרות בין סוגי ציפורים, זה יכול להיות בגלל שאנחנו בונים בתים אחרת. אנחנו בירושלים דואגים שזה לא יקרה גם פה. המרכז שלנו קיים כבר 24 שנה ואנחנו עובדים קשה כדי לחזק את המגוון הביולוגי בתוך העיר ובכל הארץ".

אחת הסיבות להיעלמות הדרגתית של ציפורים מסוימות, כאמור, היא תחרות ביניהן על מקומות הקינון האפשריים. "בדרך כלל הירגזים מקננים בתוך חורים בעצים", מסבירה אלן, "אבל יש מקומות שאין עצים מתאימים, וכשיש כאלה אז ישנה תחרות גדולה בין הירגזים, הדרורים, הנקרים וציפורים אחרות על מקומות הקינון. בגלל שאנחנו רוצים לעזור לירגזים הקטנים, אנחנו בונים עבורם תיבות מיוחדות ושמים אותן בשטח, שתהיה להם פחות תחרות עם הציפורים היותר גדולות".

תיבות קינון שכאלה ייבנו בסדנה שתתקיים במרכז ביתא בירושלים בהדרכה של נגר וצפר, שגם ידריכו את המשתתפים כיצד לגרום לציפורים לבוא אליהם לגינה – הסדנה נערכת במסגרת "עושים קיימות בירושלים" ב-15 במאי. "יש כל מיני דברים שאפשר לעשות כדי למשוך ציפורים וחיות אחרות", מפרטת אלן, "כמו להתקין בגינה מתקני האכלה, לנטוע עצי פירות בשביל הבולבולים, לשתול פרחים מסוימים בשביל הצופיות, להימנע מטיפוח צמחים שאינם מקומיים ומתאימים לסביבה, לא להשתמש ברעלים שמזיקים לציפורים וכמובן – לבנות תיבות קינון.

"אנחנו עושים את זה כבר 24 שנה בגינות הקהילתיות ואפשר גם לעשות את זה בבתים, לכן הזמינו אותנו להשתתף בחודש הקיימות של ירושלים ובאנו בשמחה. המטרה של כולנו היא לעשות את ירושלים לעיר ירוקה. אנחנו כבר עושים את זה".

זו השנה השנייה שבה ייערכו אירועי "עושים קיימות" בירושלים, ובמהלך החודש הקרוב ניתן יהיה לקחת חלק בעשרות אירועי תרבות, סדנאות, הרצאות, קורסים, כנסים וסיורים שיתקיימו ברחבי העיר. את אירועי החודש מפיקים עשרות ארגונים ירושלמים, והוא יוזמה של פורום "עושים קיימות בירושלים" – בהובלת מחלקות הקיימות של עיריית ירושלים, ההאב הסביבתי של הגן הבוטני ומכון ירושלים למחקרי מדיניות.

בין היתר תיערך מסיבת ביכורי שבועות: הכנת סלי ביכורים, צעדת ביכורים בשבילי הגינה, קציר חיטה ושעורה, סיפורים וחידונים ומאכלי שבועות – כל אלה מחכים לכם במסגרת חגיגת ביכורים למשפחות ולילדים של חודש "עושים קיימות בירושלים", שתכלול הכנת סלי ביכורים ותהלוכה המונית בשבילי הגינה. כל מפגשי ההדרכה והאירועים הם בעלי אופי קהילתי, מאורגנים על ידי מתנדבים וההשתתפות בהם היא ללא תשלום! 17 מאי, 16:30, גינה קהילתית מוזאון הטבע. ויש פעילויות חינמיות נוספות במסגרת "עושים קיימות", מוזמנות להביט כאן: https://www.kayamut-jlm.co.il/

מיקי חיימוביץ' תנחה ערב הרצאות העוסק ביכולת לשנות את העולם באמצעות הארנק (9.5). עמותת 2B-Friendly יזמה ומפיקה הרצאות קצרות של מיטב המומחים העכשוויים מתחום האופנה, האוכל, הקיימות והעסקים החברתיים שיענו על השאלה, איך אפשר להשפיע על הסביבה באמצעות הארנק שלנו? בין הדוברים: יואל חשין, יו"ר ומייסד 2B-Group; נועה שרון, מדענית, מעצבת, יזמת ושותפה מייסדת "הפורום לאופנה בת קיימא"; עירד אייכלר, מייסד ויו"ר "שכולו טוב" וד״ר עדי לוי, מנהל מדעי האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה (מתחם התחנה, הכניסה חופשית). אירועים נוספים ניתן למצוא באתר  https://www.kayamut-jlm.co.il/

תגובות

להשאיר תגובה