אילו הייתה חיה היום, כלת פרס ישראל לזמר עברי -יפה ירקוני (1925-2012), מעמודי התווך של המוסיקה הישראלית, חלוצת הריקודים הסלונים ומהכוכבות הגדולות של שנות ה-50 וה-60, הייתה אמורה לחגוג את יום הולדתה ה-90 !

ירקוני נחשבה חלוצה בתחומה, לא כי התיימרה להיות הזמרת בעלת הקול הכי יפה בעולם, לא כי התיימרה להיות כוכבת במיוחד, אלא כי ידעה לגשת אל  שיר ולבצע אותו במלוא הרצינות, לתת את כובד המשקל למילים באותה פעימה של הלחן, לבחור שירים ריאליים על נושאים שלא תמיד הממסד "אהב" לעסוק בהם: מלחמה, שכול, שלום, נצחון וכל זאת לצד שירי אהבה, אכזבה, שברון לב וטבע, אדמת הארץ וכל מה שיפה בארץ ישראל.

 

ירקוני הייתה חלוצה בתחום הריקודים הסלוניים ולה תרומה רבה בהבאת השירים ה"מתורגמים" לישראל, בימים בהם נחשבו "וטו" וסמל למרדנות, ובכך הפכה לא רק לזמרת פופולארית על הנוער והבוגרים כאחד, אלא לסמל לתעוזה, נחישות וקיבוץ הגלויות במדינה הצעירה.

 

בין להיטיה הרבים : "באב אל וואד", "שחרחורת", "אל נא תאמר לי שלום", "חביבי", "פמלה", "ארצנו הקטנטונת", "האמיני יום יבוא", "אחותי הקטנה", "כל היונים", "ליל סתיו", "יצאנו אט","רבותיי ההיסטוריה חוזרת", "דודו", "עיניים ירוקות", "אן דן דינו" וכו' .

קולה המלטף של ירקוני לצד אופן הגשת השירים והקסם שהפיחה בהם , עיצבו דורות שלמים שגדלו על שיריה והשפיעו על דורות הזמרים והזמרות הבאים, והפכו את קולה לסמל לארץ ישראל היפה ולחלק בלתי נפרד מהנוף התרבותי בישראל.

תגובות

להשאיר תגובה