ניתוח הרמת/מתיחת עפעפיים.

העיניים והעפעפיים מהווים את נקודת המפגש הראשונה בין בני האדם ולמעשה הינם המוקד הראשון להערכה ההדדית, ומכאן החשיבות הרבה שמייחסים אנשים לשמירה על מראה עיניים טבעי ורענן.

העפעפיים מתייחסים לרקמה העדינה אשר מגנה על העין, כאשר בין היתר העפעפיים גם תומכים בראייה חדה, מסייעים לפזר באופן שווה את שכבת הדמעות באמצעות פעולת המצמוץ ובנוסף העפעפיים מסייעים לתקינות מערכת ניקוז הדמעות. עם זאת, לצד מגוון תפקידים פרקטיים, גם ישנה השפעה ניכרת על הפן החזותי.

ניתוח מתיחת עפעפיים תחתונים הוא ניתוח אסתטי בעיקרו אשר מטרתו להסיר עודפי עור ושומן. הסיבה העיקרית להיווצרות השקיות מתחת לעיניים הינה עודף שומן הבולט מתחת לגלגל העין.

עם התקדמות הגיל- רקמת החיבור והשרירים המהווים כגדר החוסמת ועוצרת את השומן בעפעף התחתון נחלשים וכך מאפשרים לשומן שבאופן טבעי מצוי מתחת לגלגל העין לפלוש החוצה אל מתחת לעור וליצור את מראה השקית. אצל צעירים התופעה הינה זהה אך הסיבה היא בעיקר גנטית/ משפחתית. כאשר מדברים על העפעפיים העליונים, מטרת הניתוח הינה לתקן את המראה העייף והנפול של העפעפיים העליונים ואת ריבוי הקמטים ובלט השומן.

רגע לפני שנדון בצניחה של עפעפיים, נציין כיצד בנוי העפעף, ולו על מנת לקבל תמונה יותר שלמה. ובכן ראשית נציין שהעפעף מורכב ממספר שכבות, כאשר השכבה הראשונה החיצונית הינה שכבת עור דקיקה נטולת שומן, לאחר מכן ישנו שריר ושמו שריר האורביקולריס שמסייע לעצב את ההבעה, מתחתיו ישנה רקמת חיבור רב שכבתית  ולבסוף ישנה הלחמית. מכאן שניתן להסיק מדוע ניתוח עפעפיים עליונים מצריך יד מקצועית ועדינה אשר תדע כיצד לנתח ומבלי לפגוע בשכבות השונות.

למי מיועד הניתוח?

הניתוח מיועד לאלו אשר עודף העור והשומן בעפעפיים העליונים ו/או התחתונים יוצר מראה עייף נפול ומבוגר וכמובן לאלו עם פגיעה פונקציונלית כאשר עודף העור הצנוח חוסם את שדה הראיה (בעיקר שדה הראיה הצדי). רוב המנותחים הינם בגיל 32 ומעלה גברים ונשים, במידה וקיימת צניחה משמעותית בגיל צעיר יותר ניתן לבצע את הניתוח קודם.  ברוב המקרים מדובר באובדן האלסטיות של העור כתוצאה מהזדקנות והצטברות של עודפי עור ושומן באזור העפעף העליון אך חשוב לציין כי ישנם מקרים המשלבים עודפי עור ושומן בעפעף העליון יחד עם צניחה של הגבות וכך יש עודף עור נוסף המכביד ומעמיס על העפעפיים העליונים.

בעשור האחרון חלה התפתחות משמעותית באפשרויות הטיפול ושיפור מראה אזור העיניים, לפעמים יש אפשרות של התערבות מינימלית לשיפור משמעותי ולמראה רענן לדוגמא- הזרקות שומן, חומרי מילוי, בוטוקס וכדומה. לכירורג פלסטי מומחה יש ארגז כלים נרחב ומגוון אפשרויות לטיפול ולכן חשוב להגיע לאבחנה נכונה ולהתאים טיפול מדויק. ד"ר גל אור מעודכן בכל הטכניקות החדשות ומקפיד לשמור על הייחודיות ולהתאים לכל מטופל את הטכניקה הנכונה.

לפני הניתוח

פגישת הייעוץ הראשונית עם כירורג פלסטי חשובה מאוד, בפגישה זו מבצעים הערכה כללית של אזור העיניים כולל הגבות, בודקים עודפי עור ושומן ומקבלים הסבר מפורט בכל הנוגע לטכניקות ולאפשרויות הטיפול השונות. המטופל/ת מציג את ציפיותיו מהניתוח, ולאחר מכן המנתח מסביר מה ניתן לעשות. תיאום ציפיות זה חיוני על מנת להגיע לתוצאה אידיאלית לאחר הניתוח. במהלך הפגישה הרופא המנתח צריך לדעת את ההיסטוריה הרפואית המלאה כולל רגישויות, תרופות קבועות (בעיקר תרופות מדללות דם כגון אספירין), אבחנות רקע ועדכון בכל הנוגע לבעיות ראיה, ניתוחי עיניים קודמים ויובש בעיניים. כהכנה לניתוח יש לבצע בדיקות מעבדה שגרתיות, א,ק,ג, צילום חזה ובדיקת רופא עיניים הכוללת בדיקת שדה ראיה ויובש של העיניים.

מהלך הניתוח

כפי שיש מספר שכבות לעפעף, כך גם ניתן למצוא שיש מגוון שיטות ניתוח – הן עבור שיפור אסתטי והן עבור שיפור שדה הראייה, המטופלים ישמחו לשמוע שכיום ישנו מענה מתקדם, איכותי ויחסית פשוט ומהיר.

הניתוח כולל בשלב ראשון- כריתה של עודפי העור ובשלב השני כריתה של עודפי שומן.  מדובר בניתוח המתבצע בדרך כלל תחת הרדמה מקומית וטשטוש אולם ניתן לבצע הרמת עפעפיים גם בהרדמה כללית במידה והמטופל/ת מעוניין/ת בכך

לאחר הניתוח

מיד בתום הניתוח, אנו מניחים על העיניים קומפרסים קרים, כך שאין אפשרות לפתוח את העיניים מידית, הקומפרסים נשארים למשך 4- 6 שעות לסירוגין. בחדר ההתאוששות שוהים בד"כ עד חצי שעה, ואז, עוברים לחדרי המנוחה. ברוב המקרים ניתן להשתחרר באותו היום.

ניתן לצפות להחלמה של מספר ימים, במהלכם צפויה נפיחות קלה אשר חולפת לרוב בתום שבוע, כך שמראש ניתן לדעת שכבר בתום כשבוע וחצי ניתן יהיה לחזור לעבודה.

שאלות נפוצות

1.האם, ועד כמה עלולים להופיע כאבים? ניתוחי עפעפיים בד"כ לא מלווים בכאבים משמעותיים, וברוב המקרים, אף אין צורך במשככי כאבים. במידת הצורך ניתן ליטול אופטלגין או אדוויל או אחד מגזרותיו.                                                                                          

2.איך נראה האזור לאחר הניתוח? מיד לאחר הניתוח, המראה סביר, ללא נפיחות משמעותית וללא סימנים כחולים. ביממה לאחר מכן, עלולה להופיע (לא אצל כולם) נפיחות קלה וסימנים כחולים, בעיקר מתחת לעיניים. תופעות אלו חולפות לאחר כשבוע.                                                                    

3.האם יש צורך בטיפות עיניים? בימים הראשונים אנחנו ממליצים על שימוש בדמעות מלאכותיות, המקלות על התחושה בעיניים. לשם  כך, רצוי להכין, מראש, אחת מטיפות הבאות:

,Lyteers Hypoteers או .Lacrimol                                                                                                              

  1. האם עלול להופיע קושי בפתיחה או בסגירה של העיניים לאחר הניתוח?  בימים הראשונים, עקב מעט נפיחות, ועקב נוכחות התפרים, פתיחת העיניים עלולה לא להתבצע בשלמותה. כמו כן, היות והוסרו עודפי רקמת עור, סגירת העין, במיוחד בזמן שינה, אינה מלאה . כמובן שתופעות אלו חולפות במהלך השבוע שלאחר הניתוח                                                                     

5.מתי מותר לחפוף את השיער? ניתן להתקלח ולחפוף את השיער לאחר 24 שעות, אולם, כיון שסגירת העיניים אינה מושלמת, יש להימנע, במשך 5-4 ימים, משטיפה ישירה של אזור העיניים.                                                                                                             

6.מתי מותר למרוח קרמים ולהתאפר? ניתן להשתמש בתכשירים קוסמטיים באזור לאחר 10 ימים.

  1. האם מותר לשטוף את העיניים? הכי חשוב לא לשפשף את האזור! מותר ואפשרי לתת למים לזרום על העיניים במקלחת, או מעל הכיור להתיז מים כלפי מעלה, מכפות הידיים, כשהן קעורות.                                                                                                         
  2. מתי ניתן לחזור לעבודה? אמנם, אין מניעה מלחזור לעבודה תוך 4-2 ימים, אך, מרבית המטופלים מעדיפים להמתין עד להעלמות מוחלטת של הסימנים הכחולים, כלומר,  10- 7 ימים לאחר הניתוח.
  3. כמה זמן יש להימנע מפעילות מאומצת? פעילות מאומצת, עד 4 ימים לאחר הניתוח, עלולה לגרום להחמרה בנפיחות, ולכן אינה מומלצת.                                                                                                  
  4. מתי ניתן לחזור ולהשתמש בעדשות מגע? אסור להשתמש בעדשות מגע, כל עוד אין סגירה מוחלטת של העיניים בזמן שינה. בד"כ מדובר בכשבוע.  
  5. מתי ניתן יהיה ליהנות מתוצאות אופטימאליות? עקב יכולת הריפוי המהיר של האזור, העיניים נראות טוב כבר לאחר  10 –7 ימים. תוצאה אופטימלית נראית כעבור כחודש.
  6. ד"ר ניר גל אור כירורגיה פלסטית ואסתטית.

תגובות

להשאיר תגובה