'אתגר הקיימות'  הספר שיצא בעריכתה של ד"ר אילנה אבישר דיקן הפקולטה למדעים במכללת סמינר הקיבוצים וכנס 'מה הטעם  אשר יתקיים במכללה בשבוע הבא, מדגישים שקיימות היא אחריות לא רק לסביבה, אלא גם כלפי עצמנו. "40  אחוז מהמזון שאנחנו קונים אנחנו זורקים, אם משפחה בישראל היתה קונה בדיוק מה שהיא צריכה היא הייתה מוציאה 600 שקל פחות לחודש. אם  שליש מילדי ישראל נמצאים מתחת לקו העוני למה נזרק כל כך הרבה מזון", היא אומרת

בשנים האחרונות המושג "קיימות" הפך להיות אחד המושגים הפופולארים במדינות רבות. ארגונים, תעשיות, מדינות, בתי עסק ואחרים משלבים אותם בעשייתם . במקביל גם האקדמיה לא יכולה להתעלם מהחשיבות של חיי קיימות בעולמנו כיום. ד"ר אילנה אבישר, דיקאן הפקולטה למדעים במכללת סמינר הקיבוצים, נחשפה לנושא לפני כעשור ולדבריה הבינה את משמעותו וכמה הוא מדבר לתפיסת עולמה. משום כך, לאחרונה יצא הספר אותו ערכה, 'אתגר הקיימות: חינוך ואחריות חברתית-סביבתית' הפורש את המושג קיימות כתפיסת עולם רב-תחומית, הטומנת בחובה סוגיות סביבתיות, חברתיות ואזרחיות. הספר יצא במסגרת סדרת הספרים "מחשבה חינוכית" בהוצאה משותפת של מכללת סמינר הקיבוצים, מכון מופ"ת, הסתדרות המורים והוצאת הקיבוץ המאוחד. הוא יושק בכנס החינוך הסביבתי בעל השם המסקרן 'מה הטעם' אשר שיערך ב- 18.4.16 ויעסוק בנושאים של מזון, חינוך וקיימות, גם בהקשר של בריאות כשד"ר אבישר משמשת גם כיו"ר הכנס.

הכנס שיתקיים בין השעות 8:30 ל-17:00 מבקש לשאול האם אנחנו אחראים על הטעם של עצמנו או פשוט חשופים להרבה פרסום ותקשורת. הוא יקיים מושב בנושא טבעונות בהשתתפות מיקי חיימוביץ , דיון אקדמי ומדעי בנושא מזון אורגני , מושב שיעסוק בנושא חקלאות עירונית ובסופו יהיה אירוע בישול המוני בהנחיית פיליס גלזר ובשימוש של ירקות שנתרמו על ידי  לקט ישראל.

"הספר עומד על כך, שבחברה דמוקרטית וחפצת חיים יש להנחיל לציבור תודעה אזרחית פעילה וביקורתית ולעורר אותם לאקטיביזם סביבתי, חברתי וחינוכי" אומרת ד"ר אבישר, תושבת יהוד ואם ל-3  המספרת שעד לפני עשר שנים לא ממש התחברה לתחום הקיימות. "הייתי מרצה לכימיה, ולא דיבר אלי נושא הסביבה. אחר כך כשניהלתי תכנית שהיה לה זיקה לתחום זה החל לתפוס אותי מבחינה אישית  וראיתי שזה מתחבר לתפיסת העולמי: האכפתיות הזו שהיא גם לסביבה, גם לחברה וגם לבני אדם כי קיימות עוסקת ביכולת שלנו להתקיים לאורך שנים  גם של בני אדם וגם של הסביבה ובעלי החיים והצמחים".

– קיימות נתפסת לרוב כקשורה לסביבה.

"נכון, מושג הקיימות נתפס בדרך כלל באופן מצומצם, ככזה העוסק בתחום הסביבתי בלבד. מטרת הספר היא להציף את הרעיון שקיימות היא למעשה האחריות החינוכית שלנו כלפי הדורות הנוכחיים והבאים, בכל תחומי החיים, כדי לוודא שגם בלכתנו נשאיר לבאים אחרינו מקום שראוי לחיות בו, עלינו להשריש את תודעת הקיימות ברמה הפילוסופית, הערכית, החברתית הכלכלית והפוליטית.

"אנחנו יודעים היום שמעשה ידי האדם והחברה שאנחנו נמצאים בה, לצד השיפורים הטכנולוגים גם פגעו הרבה מאוד בסביבה ואני לא מתכוונת רק לבעלי חיים וצמחים אנחנו פוגעים גם בעצמנו רבות. איך ? לדוגמא את זיהום האוויר במפרץ חיפה ומפעלי ים המלח. זיהום האוויר מביא למוות של למעלה מאלף איש בשנה ולא מדברים על זה. דוגמא נוספת שמוזכרת בספר היא החופים,  יש בו מאמר שכתב דניאל בשם 'מישורי החוף' בהתיחסות למתווה הגז כשברוך השם שהפעילים הסביבתים חברתיים הצליחו לעצור אותו, הגז הזה הוא שלי, שלך ושל כל הדורו הבאים וזה לא נותן למדינה שום זכות למכור אותו".

 

לדבריה, לא מדובר בספר עיוני או תיאורטי אלא כזה המדבר כיצד באמת כדאי לעשות חינוך לקיימות הלכה למעשה. "מסתבר ש-40 אחוז מהמזון שאנחנו קונים אנחנו זורקים, אם משפחה בישראל היתה קונה בדיוק מה שהיא צריכה היא הייתה מוציאה 600 שקל פחות לחודש זה סכום אדיר, שליש מילדי ישראל נמצאים מתחת לקו העוני ומצד שני כל כך הרבה מזון נזרק זה לא יעלה על הדעת . התפקיד שלנו כבני אדם מחנכים לא רק לדאוג לביתי ולי , אינדיבידורל אלא גם לחברה שאני נמצא בה" אמרה ד"ר אבישר.

הכותבים בספר הינם אנשי חינוך ומחקר הנוגעים בזווית שונות של חינוך לקיימות. בספר ניתן למצוא מאמרים העוסקים בחינוך לקיימות, כדוגמת מאמרו של דויד דוניץ: "החינוך לקיימות כנתיב לטרנספורמציה של החינוך והחברה בימינו". לדידו, יש להתמקד ביצירת תרבות מקיימת וחברה מקיימת. מאמרים נוספים הם למשל של אבנר דה-שליט ששואל "מדוע אקטיביסטים סביבתיים צריכים לדרוש יותר חינוך?", רות זוזובסקי, עם ממצאי מחקר אשר בחן את תוצאות הישגיהם של תלמידי כיתות ח' בישראל בנושאי סביבה, ונוספים. כפי שצוין, דניאל מישורי כתב על "הגז/החוף הזה הוא שלנו: נחלת הכלל, קיימות ובעלות משותפת על משאבי טבע ומרחב ציבורי". נתליה גוטקטבסקי במאמר על "מתי ידרוש העם צדק סביבתי? תובנות מהוראה סביבתית-חברתית", טלי גולדשמיד במאמר "הטבעוני הוא הפוליטי: טבעונות כחינוך לקיימות" ועוד.

ניתן לרכוש את הספר דרך אתר הקיבוץ המאוחד
או בטלפון 03-5785810

תגובות

להשאיר תגובה