אם מזדמן לכם לעבור בימי שישי במשולש שיינקין – קינג ג'ורג' ואזור שוק הכרמל, קשה לפספס את פעילי חב"ד שמעמידים שם דוכן ומציעים לכל זכר שעובר במקום להניח תפילין. ביום שישי ה-10 בפברואר, ערב ט"ו בשבט, בין השעות 10:00-13:00 יגיעו נשות הכותל לאותו מקום, יעמידו דוכן להתעטפות בטלית ולהנחת תפילין לכל עוברת אורח שתרצה לטעום מהחוויה. "התעטפות בטלית והנחת תפילין זה מעמד מאוד מרגש וחוויה רוחנית ייחודית שאנו רוצות לשתף עם נשים נוספות", אומרת ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל.

"נשות הכותל" הן קבוצת נשים דתיות מכל הזרמים (אורתודוקסיות, קונסרבטיביות ורפורמיות), המתפללת בכותל מדי ראש חודש מזה 28 שנים, ונאבקת למען שוויון זכויות בתפילה לנשים. הקבוצה מתפללת במסגרת ההלכה היהודית. חלק ממנהגיה הם תפילה קבוצתית, הכוללת קריאה בתורה, התעטפות בטליתות והנחת תפילין. ענת הופמן מספרת ש"ככל שאנו מתקרבות יותר לכותל התגובות מקצינות, וככל שמתרחקות, התגובות הן סקרנות ועניין. נשים שוות בתנועה הרפורמית, הקונסרבטיבית והאורתודוכסיה הליברלית, אבל לא ביהדות החרדית. היהודים החרדים הם במיעוט, גם בעולם וגם בארץ, אבל להם ניתנו המפתחות ליהדות בישראל, הם אלה שמחזיקים את הרבנות הראשית, אמונים על הכשרות וטהרת המשפחה, והם גם פועלים נגדנו ומבקשים לכלוא אותנו על כך שאנחנו מקיימות טקסים בכותל, אבל אנחנו זוכות לתמיכה רחבה של מאות אלפים בארץ ובעולם".

אמנם אנחנו נמצאים ב-2017, אך נכון לימים אלה, נשים לא יכולות להתפלל בכותל ולקיים שם טקסים. "אנחנו נאבקות כדי שלילדות שנולדות עכשיו תהיה אפשרות כזו באחד הימים. הפולחן והטקס פתוחים רק לחצי מהאוכלוסייה- הגברים, והממשלה מכירה רק ברבנים האורתודוכסיים. לפני שנתיים ערכנו סקר בקרב 500 משפחות וגילינו שרק 5 אחוז מהבנות שחוגגות בת מצווה עשו משהו ערכי ובעל תוכן, לעומת 80-90 אחוז מהבנים בישראל שחוגגים בר מצווה. זה עניין מערכתי אבל יש לו השלכה על תחושת הערך העצמי של כל הנשים והילדות. אנחנו צריכות להיאבק על שוויון הנשים בדת. זה מתחיל מהכותל אבל יש לזה השלכות חברתיות וכלכליות כמו משכורת נמוכה יותר רק בגלל שאת אישה".

IMG-20160207-WA0093

 

זו הפעם השנייה שנשות הכותל מקימות בשוק הכרמל דוכן להתעטפות בטלית ולהנחת תפילין. בפעם הקודמת האירוע התקיים לפני כשנתיים לציון יום האישה הבינלאומי (7.3.2014). הופמן מניחה שבדיוק כמו בפעם שעברה, גם הפעם רוב הנשים יסרבו בנימוס. "היו גם סיפורים מרגשים, מישהי שהתעטפה אמרה שזו פעם ראשונה שמישהי הרשתה לה להתעטף בטלית, והייתה אסירת תודה. אני מרגישה שזה דבר שצריך להיות קרוב אלינו ולא בשמיים. בכל מקום מציעים הנחת תפילין לכל בן אבל אף פעם לא לנשים. זו הבנייה חברתית, אולי כעת זה מוזר אבל אנחנו רוצות שנשים יתרגלו לראות את זה. בדיוק כפי שלראות אישה נוהגת לא היה מראה רגיל בעבר, והיום זה טבעי לנו. לפני 20 שנה כשעמדתי בכיכר העיר, התגובות היו יותר קשות אבל חל שיפור. אנחנו מגיעות מכל הארץ לשוק הכרמל, בעיצומו של ערב שבת, כשאנשים בסידורים ובקניות ומציעות משהו רוחני ואחר. המראה של אישה מניחה תפילין הוא יפהפה וממגנט, יהיו המון דמעות שם".

תגובות

להשאיר תגובה