יריד העמותות של בנק הפועלים מאגד תחת קורת גג אחת מבחר של עמותות שזוכות להציג ולמכור מוצרים מיוחדים שמכינים אנשים בעלי צרכים מיוחדים. שלי אמיר, מנהלת קשרי קהילה בבנק הפועלים מספרת כי האירוע הוא הזדמנות עבור על אחד "כאן ניתן לקנות מתנה שהיא לא רק יפה אלא גם מספרת סיפור מאחוריה של אדם שמתמודד עם קושי".

יש כאלו שאומרים שאירועים מן הסוג הזה משמשים סוג של עלה תאנה לבנק כה חזק ?

"זהו בהחלט לא עלה תאנה" משיבה עמיר "בשבע השנים האחרונות תורם בין ארבעים לחמישים מיליון שקל בשנה שזה משהו כמו חצי מסך התרומות של כל הבנקים בשנה. אנחנו מתמקדים בחינוך עם דגש על חינוך פיננסי". רק כדי לסבר את האוזן בנק הפועלים הרוויח השנה משהו כמו 2.63 מיליארד שקל כלומר הוא תרם כשני אחוז מסך הרווחים שלו. ייאמר לזכותו של הבנק כי במונחים ישראליים זה יחסית גבוה מכיוון שרוב החברות תורמות סך של אחוז מהרווחים בעולם המצב קצת שונה שם בעולם המערבי התרומות יותר גבוהות "יש לנו מה לשפר ביחס לעולם" אומרת עמיר ומוסיפה "להפיק יריד כזה זה לא דבר של מה בכך. אנחנו גורמים לעמותות לייצר הכנסה עצמית".

בקומה השלישית פגשנו את שוש זיסמן מנהלת מערך הדיור המוגן של כפר עידוד בנתניה "זהו מערך דיור מוגן שמאפשר לדיירים שילוב הוגן בקהילה, בחברה ובעבודה. תמיכות לאנשים שצריכים זאת".

חלק מתוכנית השיקום שמפעיל הכפר נשלחים הדיירים לעבודה שונות בחוץ וכן במערכי עבודה משקמת "כשלושים אחוז מהדיירים" אומרת זיסמן "עובדים במרכז התעסוקה בתוך הכפר עם ליווי ותמיכה והם מייצרים ושוזרים סלים צבעוניים מיוחדים ועוד מוצרי ייחודים". בכפר גם פועלת משתלה גדולה בה מועסקים הדיירים שמציעה את שירותיה לקהל הרחב

בשיטוטי בין העמותות השונות לכדה את תשומת לבי אגרת שנה טובה שהפיקה עמותת 'אליפלט' לתמיכה בילדי פליטים. האגרת מסתירה סיפור קשה ומרגש: לילד שבתמונה קוראים אגוס ומוצאו מאריתראה. בארץ הוא מסתובב חסר מעש והוא אינו מצליח להיקלט במסגרת חינוכית. הכל השתנה כאשר הוא התחבר ליונים והחל לטפל בהם "היום זה הדבר היחיד שנותן לו תקווה" מספרת לי קים אחת המתנדבות "היונים כבר מזהים אותו מרחוק".

עמותת אלמז פועלת לקידום תעסוקה והכשרה של אמנים יוצאי אתיופיה וסיוע בשיווק עבודות יד ברחבי הארץ. אלמז מעניקה גם מילגות לאומנים מצטיינים יוצאי העדה "אלו נשים שמתעסקות באומנות מסורתית" מסביר לי האמן משה טרקה שלוקח חלק פעיל בעמותה שמקדמת אמנים יוצאי אתיופיה שמתמחים במלאכת הריקמה, פיסול וקליעת קש . גם טרקה הוא אומן מוביל ופורץ דרך בקהילה שיצר לעצמו קו אומנותי ייחודי בו מככב סמל שיצר בשם 'נאנש' : "זו הכלאה של אומנות פופ ארט עם אומנות אתיופית מסורתית דבר שיוצר דימוי ויזואלי מאוד שונה וייחודי".

 

תגובות

להשאיר תגובה