לרגל יום השואה הבינלאומי , עמותת "דורות ההמשך" בסיועה של חברת פרטנר, משיקה אפליקציה שבה ניתן להקים דפי הנצחה לנספי השואה. "צריך ללכת עם הקידמה, זה לא פוגע חלילה בזכרון השואה, אלא מאפשר לבני נוער להיות מחויבים לזיכרון", אומרים בעמותה

האפליקציות, הסמרטפונים והאמצעים הדיגיטליים ככלל – די השתלטו על עולמינו. לכן,  החיבור בין דבר מידי עדכני, צבעוני וצעיר כמו אפליקציה לנושא טעון וגדול כמו השואה, יכול להישמע בתחילה מפתיע למדי, אולם כנראה שב-2017  זה בהחלט מתחבר ומייצר תועלת נוספת בזכרון השואה, כפי שאומרת בילי לניאדו יו"ר עמותת דורות ההמשך המאגדת בתוכה בני ניצולי השואה, נכדיהם וניניהם וכן כל מי שמתעניין בתולדות השואה.

לקראת יום הזיכרון הבינלאומי להנצחת קורבנות השואה, נוצרה בשיתוף עם חברת פרטנר אפליקציית "דורות ההמשך", שבאמצעותה ניתן להעלות בקלות פרטים ביוגרפיים, תמונות ומסמכים על נספי השואה וניצוליה, לאתר ההנצחה "דורות ממוריאליין" של עמותת "דורות ההמשך".

דרך האפליקציה אפשר לתקתק את כל הפרטים על בני המשפחה, להוסיף מסמכים, תמונות ואלו יעלו אוטומטית גם לאתר של עמותת דורות ההמשך. "מבחינה מסוימת זה גם מראה לבני הנוער שחשוב לנו מאוד  להעלות את נושר, לא במסגרת מחויבות אישית או עבודה שהיא חלק מהבגרויות. כך אנחנו מקלים עליהם לעשות את המחקר, דרך הסמרטפון האישי שלהם. התלמידים הם כבר דור רביעי וגם בני הדור השלישי, שהם בני 30-40 יכולים לעבוד היטב עם האפליקציה והאתר.

את האפליקציה, תחת השם "דורות ההמשך", ניתן להוריד בחנויות האפליקציות אפסטור וגוגל פליי. היא חינמית, מילוי הפרטים בה ידידותי ומתאים במיוחד לתלמידי בתי הספר ולצעירים המעוניינים לעשות עבודות שורשים על משפחותיהם בשואה או על הקהילות שמהן הגיעו הניצולים.

בילי לניאדו, יושבת ראש עמותת דורות ההמשך

מה היתרון שבה?

"האפליקציה מנגישה את הצעירים לסיפור  השואה לפי הסיפורים המשפחתיים כי כל אחד מאתנו הוא העד של העד. הם פוגשים את סבתא שלהם, לוקחים ממנה פרטים ושמים באפליקציה. גם הוריהם בני הדור השני, שכבר מכירים את הסיפור יושבים איתם, זה מנגיש לסיפור ההנצחה בצורה יעילה הרבה יותר לפעמים מאשר לשבת מול אתר במחשב. אנחנו גם חושבים שבני הנוער הרבה יותר זמינים לנושא באמצעות הסמרטפון".

החיבור בין אפליקציה לשואה הרגיש לכם טבעי בהתחלה?

"אנחנו יודעים שצריך להנגיש את נושא השואה לבני נוער לא סתם להגיד להם שיעזרו לנו להנציח. האמצעים הטכנולוגים היום יהיו אלה שינגישו את הילדים לנושא השואה בניגוד למה שהיה בתקופתנו. צריך ללכת עם הקדמה, זה לא פוגע חס וחלילה בזיכרון השואה להפך, זה מאפשר יותר ויותר מחקרים ועבודות  שיעלו לאתר שלנו ויותר רצון של בני נוער להתעסק עם זה ולהיות מחויבים להמשך הזיכרון".

פיתוח האפליקציה התאפשר בזכות סיוע של חברת פרטנר, אשר ממקדת את פעילותה הקהילתית ביצירת שינוי חברתי באמצעות האינטרנט והחיים המחוברים, ובתוך כך גם תורמת לחיבור ולתיעוד המורשת הלאומית והאישית, באמצעים דיגיטליים. בשנה האחרונה ליוותה פרטנר את הפרויקט ואת פיתוח האפליקציה על ידי עמותת דורות ההמשך.

"נוצר קשר עם מנהלת אחריות תאגידית של פרטנר והם רצו לעשות אתנו משהו שקשור לגם לעבודה שלהם וגם לפעילות שלנו", אומרת לניאדו, "למזלנו בדיוק היינו בעניין של האפליקציה, היה לנו את הרעיון אבל לא יכולנו להוציאו לפועל בלי התרומה של פרטנר. אנחנו מקווים מאוד שכתוצאה מזה יגבר זרם הדפים המשפחתיים שעולים לאתר שלנו".

"דורות ההמשך – נושאי מורשת השואה והגבורה" היא עמותה המאגדת בתוכה את בני ניצולי השואה, נכדיהם וניניהם, וכן כל מי שמתעניין בתולדות השואה, הגבורה והתקומה. מטרתה העיקרית של העמותה לפעול להנצחת זיכרון השואה והגבורה בכלל ולהנחלת הסיפורים האישיים של המשפחות בתקופת השואה, לפניה ולאחריה, למען הדורות הבאים.

חברי העמותה מאמינים  שיש להם ייחוד, מעצם היותם צאצאים של אנשים שהיו "שם", עברו ושרדו את התופת, וכנגד כל הסיכויים הצליחו לאחות את השברים, לבנות חיים חדשים ומשפחות חדשות. לילדיהם ונכדיהם של הניצולים מוטלת עליהם אחריות מיוחדת שכן דור הניצולים הולך ומתמעט ולבני דורות ההמשך יש אחריות המוטלת על כתפיהם למענם ולמען הדורות הבאים. עמותת דורות ההמשך היא עמותה שכל פעיליה ומנהליה מתנדבים. העמותה מנוהלת על ידי ועד מנהל, שבראשו יושבת ראש העמותה  בילי לניאדו, בת לניצולי שואה מפולין.

העמותה פיתחה גם אתר הנצחה שבו יכול כל אחד לפתוח דפים משפחתיים, לנהל דף ולספר בו את הסיפור המשפחתי שלו.

4 הערות

להשאיר תגובה