בסוף השבוע האחרון זה קרה: מיזם האוטובוסים החינמי החל לפעול בארבעה ערים בגוש דן וכבר ניכרת הצלחה רבה. בטקס ההשקה הרשמי בשבוע שעבר נכחו ראשי הערים דרכם עוברים ההסעות – רון חולדאי מת"א, רן קוניק מגבעתיים, אבי גרובר מרמת השרון וכן ישראל גל מקרית אונו כולם דברו על חשיבות הסעות למתן תנועה חופשית לחילונים שאין ביכולתם לנוע עם רכב וגם כאלו שרק רוצים להניח את הרכב בסופ"ש 

ביום שישי האחרון, 22 בנובמבר 2019, החלו ארבעת הרשויות בגוש דן להפעיל מערך היסעים בסופי השבוע. 

רשת הקווים הבין- עירונית תפעל בסופי שבוע ותחבר בין הערים, כדי לייצר רשת תחבורה מטרופולינית אפקטיבית ומשלימה לתחבורה הציבורית שפועלת בימי חול. רשת הקווים זוכה להתעניינות רחבה מצד ראשי רשויות נוספים והיא צפויה לספק פתרון תחבורתי הולם לכארבעה מיליון תושבי המטרופולין.

בהתמחרות על הפעלת מערך ההיסעים זכתה חברת "מוניות קווי שירות 4,5 בע"מ". רשת התחבורה תתבסס על מערך היסעים של אוטובוסים בגודל קטן, הכוללים כל אחד 19 מקומות. המערך יכלול 6 מסלולים שאורכם כ-300 ק"מ ויפעל לאורכן ולרוחבן של הערים במטרופולין ויעצור ביותר מ- 500 תחנות. הקווים מבוססים על מתן נגישות טובה ותדירה אל מרכז הערים ובין השכונות השונות בשעות בהן תחבורה ציבורית סדירה אינה פעילה ותוך התחשבות באזורים שומרי שבת. 

שעות הפעילות, ביום שישי בשעות 02:00-18:00 ובשבת, בשעות 17:00-09:00. 

הקווים יצאו בתדירות קבועה של כל חצי שעה עגולה, מלבד קו 710 מקריית אונו שייצא כל שעה עגולה. מבחינת נגישות כל מיניבוס שלישי (כל שעה וחצי) יהיה מונגש ובנוסף, נוסע בעל מוגבלות בתנועה המעוניין להשתמש בשירות יוכל להודיע למוקד הטלפוני לפחות שעתיים מראש, על מנת שיתואם אוטובוס ויישמר עבורו מקום.

רשת הקווים תמוספר במספרים 710-705 והמיניבוסים והתחנות יהיו ממותגים כך שניתן יהיה לזהות אותם בקלות, כולל מפות של הקווים בתחנות הייעודיות.

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: "קודם כל צריך לומר את האמת ושאילמלא עיריית תל אביב-יפו המיזם הזה לא היה קם. זה הזמן להודות לרון ולסגניתו. עיריית תל אביב-יפו, אנחנו לא צריכים להסביר מה כוחה ומה יכולותיה. גם המהירות שבה מיזם זה קם זה בזכות יכולות אלה. אנחנו הצטרפנו בשמחה. מנהיגי הציבור הדתי צריכים להבין שאם לא יתאימו את הסטטוס קו למציאות הנוכחית ולא יבינו שלציבור החילוני בערים שבהם יש לחילונים רוב, אנחנו נגיע למצב של גטאות שהדתיים יגורו לבד והחילוניים יגורו לבד. מדינה עם כמה מדינות בתוכה. כדי להבין את צריך לעשות את ההתאמות ולהבין שהצעד הזה הוא לא נגד הציבור הדתי. אנחנו לא באים לפגוע באף אחד. יש לציבור החילוני צרכים ואחד הצרכים הכי חשובים שמשפיעים על הכלכלה ועל הרבה דברים חשובים נוספים בחברה שלנו זה יכולת להתנייד בסופי שבוע. לא יכול להיות  שניצולת שואה בת 85 שתרצה לבקר את המשפחה שלה בבית חולים תצטרך לשלם על מונית הלוך ושוב כמה מאות שקלים כשהיא בקושי חיה מביטוח לאומי. זה לא יכול להיות יותר וזה צעד פורץ דרך ואין לי ספק ואני רואה מה מתבשל במשא המתן הקואליציוני שמי שלא ירכיב את הממשלה הבאה יבין את זה יומצא פתרון וייוצר סטטוס קוו חדש הוגן ומודרני יותר".

ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו: "על מקבלי ההחלטות במדינה לראות את החשיבות שבעידוד הציבור לנסוע במערכת הסעת ההמונים בכל ימות השבוע, כי ידוע שברגע שהציבור יוכל להשתמש בקווי תחבורה יעילים, נוחים וראויים בכל עת שיחפוץ, יופחתו עומסי התנועה בכבישים. בני הנוער והצעירים בעיר, החפצים לצאת לבילוי ונופש במהלך השבת, והגמלאים המעוניינים לצאת לבילוי בעיר הגדולה, במיוחד אלה שידם אינה משגת שכירת מונית לשם כך, ישתמשו מעתה בשירות זה. כאשר הציבור יוכל להשתמש בפתרונות יעילים בכל ימות השבוע, הוא יעדיף להימנע מנסיעה ברכב פרטי, ויחסוך עלויות רבות."

אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון:* "מערך התחבורה החדש בסופי השבוע מהווה בשורה אמיתית לכל תושבי גוש דן. בזכות שיתוף הפעולה בין הרשויות נוצרת לראשונה רשת תחבורתית אפקטיבית המאפשרת התניידות נוחה ויעילה בין הערים בסופי השבוע. מערך זה נותן מענה לצורך אמיתי ולאורח חייהם של התושבים ואני מברך על כך"

*רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "לבני אדם יש זכות יסוד לנוע. והזכות הזאת נמנעת מהם כשאשר אין תחבורה ציבורית ראויה וטובה. כל השנה ובמיוחד שכ-20% מהימים בכלל אין תחבורה ציבורית באשר היא. כאן יש יוזמה של מספר רשויות מקומיות, יוזמה שמגובה בראשי ערים אחרות שיצטרפו כנראה למיזם הזה של "נעים בסופ"ש"- תחבורה ציבורית בסופי שבוע כדי לענות על הצורך הבסיסי של בני אדם לנוע ממקום למקום. מערכת קווי ההסעה במטרופולין גוש-דן היא נדבך חשוב במיוחד, המתווסף למענים שמספקת עיריית תל אביב-יפו, ובהם תל-אופן ואוטותל. כולי תקווה שממשלת ישראל תרים את הכפפה ותרחיב את השירות הזה לכלל תושבי המדינה."

 

תגובות

להשאיר תגובה