ההילולה של הצדקת בושאייף 

פעמיים בשנה מתקיים במושב זיתן בסמוך ללוד אחת ההילולות הגדולות בישראל שמוקדשת שימו לב – לצדיקה בושאייף יוצאת העדה הלובית שמגיעה בהמוניה למושב הקטן שמתמלא בריח מנגלים, שירה מלבבת, תפילות ודוכני ממכר של שמן מקודש, המאכל האהוב בוריק ורוזטה (משקה שקדים). 

הצדיקה בושאייף שיהודי לוב חוגגים לאורה כבר מאות בשנים הייתה לפי המסופר אחת משלוש בנותיו של ר' ישמאל – תנא וכהן גדול בימי בית שני שהיה גם אחד מעשרת הורגי מלכות. לפי המסופר בנותיו הוגלו לאפריקה ועל שמן נבנו בתי כנסת מפוארים – ג'רייבה באי על שמה בתוניס. אום שויכה שעל שמה בית כנסת בטריפולי ובושאייף שעל שמה בית כנסת בעיר זליתן שבלוב. בושאייף נחשבה לאישה יפה, אשת חסדים אך גם לעקרה "לכן כולנו בני העדה הלובית נחשבים לילדים שלה" אומר לי יואב דבוש מנהל בית הכנסת הגדול על שמה במשב זיתן ליד לוד 

על פי מסורת נוספת, בושאייף נישאה בלוב לגביר עשיר כקורח. לאחר מותו, הבטיחה להקים לזכרו את בית הכנסת המפואר ביותר בצפון אפריקה – וכך עשתה. בבית הכנסת היו לא פחות מ־24 ספרי תורה והוא היווה מקור עלייה לרגל ליהודים וערבים כאחד. בשנת 1870 נשרף בית הכנסת על ידי קיצונים מוסלמים, ובעקבות מחאה רחבה הסולטן הטורקי הורה לאוכלוסייה הערבית לממן את הקמתו מחדש. כשעלו יהודי זליתן ארצה והתיישבו במושב זיתן, הם הקימו בית כנסת זהה לאותו מבנה מפואר ואגדי וקראו לו על שמה של בושאייף "הבאנו לפה גם את ספרי התורה" מספר דבוש שמוסיף שבכל שנה מגיעים כמעט 30 אלף איש לחגיגות שנערכות גם בל"ג בעומר. 

תגובות

להשאיר תגובה