הטבעונות בישראל היא לא טרנד אלא עובדה מוגמרת. כעת יוכלו טבעונים בהווה (ובעתיד) להנות מסופרמרקט שלאף מוצר בו לא היתה אמא.

את המסע שלי ל-'שוק הכרמל' אני רוצה לפתוח בתקווה כמוסה שלי מהפעם הראשונה שישבתי במסעדת 'ננוצ'קה' והזמנתי מהתפריט. קיוויתי שיום אחד אני אזכה לטעום את כל התפריט או לפחות חצי ממנו. היום החלום הזה התגשם. הבעיה שהוא התגשם בשעה 8:30 בבוקר, שעת הזימון לפרזנטציה ומסיבת העיתונאים באשר לפתיחת- 'הגל ירוק'.

הבוקר החל כאמור בניסוי מתחום רפואת הגסטרו שערכתי על עצמי (אכילת שווארמת סייטן, קציצות ממולאות, פשטידות וכדורי- 'בשר' לפני הקפה השני של הבוקר).

בעודי מנסה להרגיל את הנשימה, החלו צמד השותפים איילון זקצר ורפאל אברהם את הפרזנטציה בנוגע למהפכה שהם עומדים לחולל.

השניים מגיעים מתחום המזון והשיווק. בעקבות ההטבענות של ילדיהם החליטו להשקיע בתחום המזון הטבעוני ופתחו את הסופרמקט ה-'גלאט ויגן' הראשון.

מה לגבי בתי הטבע האחרים?

השוק הישראלי רווי בבתי טבע טבעוניים כמו רשת 'ניצת הדובדבן' או 'עדן טבע' ('עדנה טבעה' בלשון האוחצ'ית התל אביבית).

לדברי רפאל אברהם- "הרשתות האלו מושתתות על יוקרה ואורגניות. טבעונות היא פועל יוצא, אצלנו המטרה הראשית היא הטבעונות".מחצית מהעיתונאים שנכחו בפרזנטציה (עוד) לא טבעונים ועל כן מיהרו לשאול מה בנוגע לצרכים בריאותיים ולמזון אורגני. גם בעניין הזה ענה רפאל אברהם – "אנחנו לא מביאים את בשורת האוכל הבריא. מזון טבעוני מעצם טבעו בריא יותר מאכילת מוצרים מן החי. כמובן שישנם חומרים משמרים שיש אנשים שרוצים להימנע מהם, אבל בעניין הזה אנחנו לא בדיוק הכתובת".

קו מוצרים משל עצמם

בנוסף למוצרי היסוד (קמח, שימורים, לחמים), והתחליפים הטבעוניים (גבינות, נקניקים, טופו וסייטן) 'הגל הירוק' הוציא קו חדש של מוצרים מוקפאים לחימום והגשה-"הסתמכנו על מתכונים שקיבלנו מקהילת העבריים מדימונה, יש להם ניסיון של עשרות שנים עם טבעונות. הם שם דבר בעולם הטבעונות וגם בדיקות רפואיות מראות שהם בריאים יותר מרוב האוכלוסיה וחיים כעשר שנים יותר מיתר הישראליים".

למשמע השאלה הזו תהיתי בקול רם- 'מי רוצה לחיות כל כך הרבה זמן בדימונה?', אבל זה כנראה סיפור אחר.

מה עוד ניתן להשיג ב-'גל הירוק'

כטבעוני אדוק וגרגרן עוד יותר אדוק האינסטינקט הראשוני שלי היה למלא עגלה ולהסתלק הביתה, לטעום את הכל. היום העמוס שציפה לי מנע ממני (בינתיים) לממש את התוכנית הזדונית לטעימת קוויאר טבעוני ורצועות סייטן בטעם ברביקיו.

הגל הירוק סניף שוק הכרמל-רשת הסופרמרקטי הבטעונית הראשונה צילום ליגרף עצובים

על פי טבלת השוואה שפרסמה הרשת עולה כי הכי משתלם לקנות אצלם. בפועל מוצרי היסוד כמו חביתה טבעונית או גושי טופו אכן זולים מהמתחרים. באשר לגבינות הטבעוניות ישנה תחרות קשה מאד מול הרשתות המתחרות ושלל המבצעים. כמו כן האוכל הקפוא של רשת 'הגל הירוק' יצטרך להוכיח את טעמו המשובח המצדיק חצי קילו של המבורגר שעועית שחורה ב43.90 ₪ או קיש אישי וקטן ב19.90.

את הקניות הבאות שלי בוודאי אערוך ברשת מתוך סולידריות ותמיכה במהפכה. בהמשך הדרך הסופרמרקט יצטרך לתת קרב קשוח יותר, לא כנגד הרשתות האורגניות הירקות, אלא כנגד הסופרמרקטים האסייתים באיזור התחנה המרכזית. אם לא אכפת לוודא שלא מסתתרים לכם שפמנונים או עקרבים ברוטב סויה- אולי כדאי שתתנו הזדמנות!

הכתבה מתפרסת גם בבלוג שלי  –http://www.mor-day.com/

9 הערות

להשאיר תגובה