קיץ מדליק ולא דליק!

יחד עם אווירת החופש של ילדי ישראל, מביאה איתה העונה החמה גם לא מעט סכנות- בהן שריפות בדירות מגורים, שמסתיימות לא אחת בנזקים כבדים לרכוש ולעיתים אף גובות חיי אדם. מידי שנה פורצות מעל ל-12 אלף שריפות במבנים – כדי שתוכלו למנוע את השריפה הבאה ולשמור על הילדים לאורך תקופת הקיץ, אנו מגישים לכם את כללי הזהב להתנהלות נכונה ובטיחותית: 

  • רגע לפני שהילדים יצאו לחופשת הקיץ ומבלים את עיקר זמנם בתוך הבית, הקפידו להכין את הבית כראוי ובאופן שישאיר מינימום היתכנות למקרי דליקה: 
  1. ערכו בדיקת חשמל תקופתית בביתכם על ידי חשמלאי מוסמך שיבדוק את ארונות החשמל, השקעים וכו' ויבצע את התיקונים הנחוצים על מנת למנוע קצרים חשמליים העלולים לגרום לשריפה. כמו כן, יש להשתמש רק במוצרי חשמל בעלי תו תקן ולא להשתמש במוצר חשמלי פגום. וכמובן שאין להציב מוצרי חשמל ליד עצמים וחומרים שעלולים להידלק לדוגמא: מחשב לפטופ על סדין או שמיכה וכד'.
  2. פזרו את מכשירי החשמל על פני מספר שקעים – אין לחבר מכשירי חשמל רבים מדי לאותו שקע. כמו כן, יש לוודא כי תקע מכשיר החשמל נמצא כולו בתוך השקע.
  3. וודאו שקיים במבנה מגוריכם גלאי עשן המסייע לאתר שריפות שמתפשטות לאט, לדוגמא כתוצאה מסיגריה שנשכחה.
  4. מומלץ לערוך בדיקה תקופתית של צנרת וברזי גז ע"י איש מקצוע. בזמן יציאה לחופשה הקפידו לסגור את כל ברזי גז בבית.
  5. במידה ואתם נוהגים לעשן הקפידו לא לעשן סמוך לחומרים דליקים. אל תמעיטו בחשיבות הווידוא לכיבוי מוחלט של סיגריות או גפרורים. יש להקפיד לכבות אותם באמצעות מים ולא רק ע"י מעיכה, במטרה למנוע הצתה מחודשת שלהם. 
  6. החזיקו בביתכם אמצעי כיבוי אש. במידה אתם מחזיקים מטף כיבוי בדקו אותו פעם בשנה על ידי בודק מוסמך. 
  7. הקפידו לא להשאיר אש דולקת במהלך בישול עם הילדים ובכלל, גם אם מדובר על מספר שניות בהן אתם קופצים לשכנה. 
  8. הקפידו לאחסן הרחק מהישג ידם של הילדים מצתים, גפרורים, וכל אביזר שעלול להיחשב בעיניהם כמשחק. 
  9. רגע לפני תחילת הקיץ, שוחחו עם ילדיכם על הסכנות הטמונות בשריפה. וודאו כי הם מבינים שאסור לגעת בשקעי החשמל, להצית אש או להשתמש בגז ללא השגחת מבוגר. 

לצד ההכנות המקיפות וההדרכות לילדינו, תמיד עלולים להיווצר מצבים מסוכנים שאינם בשליטתנו. 

אז כיצד מתנהלים במקרה כזה? קודם כל, חשוב להכין את הילדים שבמידה ומקרה כזה מתרחש, עליהם לשמור על קור רוח ולנהוג בהתאם לכללים הבאים: 

  • הדגישו את החשיבות בפינוי מוקדם מאזור הדלקה. ציינו בפני הילדים שאין להתעכב בשום אופן כדי לנסות לחלץ את חפציהם.
  • וודאו עם הילדים מבעוד מועד כי הם מכירים את מספר הטלפון של מכבי האש (102). על מנת שיזכרו אותו, הקפידו להוסיף יחד עימם את המספר לחיוג המהיר במכשיר הנייד שלהם.  
  • הזכירו להם כי אין להשליך חפצים אל תוך האש הבוערת במטרה לכבות אותה וכי עליהם להזעיק למקום מבוגר שיוכל לסייע בכיבוי האש. 
  • הסבירו  לילדים מה עושים במידה ופורצת דליקה בתוך הבית. למדו אותם הליכה נמוכה בתוך המבנה, מתוך כוונה להימנע משאיפת עשן, כיוון שהעשן נוטה לעלות למעלה. 
  • הסבירו כי אין לקפוץ ממקומות גבוהים ולא להתחבא במקום סגור בבית, כמו בתוך הארון או מתחת למיטה. חשוב מאוד להסביר גם שבעת שריפה אסור להשתמש במעלית, אלא יש לרדת בזהירות במדרגות- במידת האפשר.

את המדריך כתב יוני אבני, סמנכ"ל חברת "טלפייר"- המייצרת מערכות לגילוי וכיבוי אש.  

תגובות

להשאיר תגובה