אסון במפעל טקסטיל בבנגלדש הוליד תנועת בינלאומית שקוראת לשנות מן היסוד את תעשיית האופנה כך שתטיב יותר עם העובדים והסביבה.בתצוגת האופנה הראשונה שנערכה בארץ ברוח תנועת 'מהפכת האופנה' פגשנו מעצבים שמוכיחים שאפשר גם אחרת: מאוריסיו פולצ'ק שעבד במפעל ג'ינסים גדול מאס בשיטה ובנזק שהיא עושה והקים קו עיצובי משל עצמו בו הוא לוקח בגדים שנזרקו והופך מכנסיים לחולצות, וילונות לברמודות ומלביש אנשים "בעלי אישיות ואמירה" בבגדים שלו. על המסלול עלו אמן קעקועים, משווק אוכל לבעלי חיים ומלכת דראג שלבשה בד איטום של מיזוג אוויר.

לפני ארבע שנים בתאריך ה 24 לאפריל 2013 בשעה תשע בבוקר קרס בניין מפעל טקסטיל של רשת וולמארט במחוז דאקה בבנגלדש והותיר אחריו 1129 הרוגים, יותר מאלפיים פצועים וגם גל מחאה כנגד חברות אופנה בינלאומיות שנדרשו להחמיר את הפיקוח במפעליהם. בעקבות האסון החלה להתעורר בעולם תנועה של אקטיביסטים, פעילי סביבה וחברה שדרשו לשנות מן היסוד את עולם האופנה במה שזכה לכינוי מהפכת האופנה (Fashion Revolution) בו אנשים נדרשו לשאול לא רק מה המותג ובאיזה איכות הבד בו אנו קונים את הבגדים שלנו אלה מי אלו שעובדים קשה כדי לייצר את הבגדים ? כמה הם מרוויחים ומה המחיר הסביבתי שזה גורם.

לפני כשבועיים באיחור קל נערך לראשונה כנס בעניין בבית הספר למדעי הסביבה באוני' ת"א שם בין הפאנלים המעניינים לתצוגת אופנה לא שגרתית נפגשנו אם מפיקת האירוע ויקה כנר "הכנס מטרתו לעלות מודעות לתרומה של תעשיית ליצירת סביבה ירוקה יותר" היא אומרת "כל האנשים והמותגים שמשתתפים באירוע אלו הם מעצבי אופנה שמשתמים בטכניקות של מיחזור ושימוש חוזר ויש גם אלמנט חברתי כך למשל השמלה שאני לובשת היא פרי שיתוף פעולה בין מעצבת פלשתינית למעצבת ישראלית". כנר מזכירה את העובדה שתנועת מהפכת האופנה נולדה בזכות אותו אסון נורא בבנגלדש ואת העובדה שזה השפיע על חברות אופנה בינלאומיות כמו H&M שהבטיחו שעד שנת 2030 כל מערך הייצור יהפוך לירוק. גם בארץ ישנם מעצבים קטנים שהולכים בקו הזה כמו טל שניידרמן, חברת קורנית דיגיטל שעוסקת בהדפסות בשיטה שמיטבה עם הסביבה.

IMG_9942

 

אחד המעצבים הייחודיים שהציגו ביום הכנס הוא מאוריסיו פולצ'ק (46) שעלה לארץ לפני תשע שנים מברזיל "מטעמי ציונות" כפי שהוא אומר והחליט לעשות אופנה בצורה לא שגרתית "אני לוקח לוקח בגדים שאנשים זורקים החוצה והופך אותם למשהו חדש. כך למשל אני הופך מכנסיים לחולצה. הופך חולצות או וילונות לברמודות. אני נותן חיים חדשים לאותם בגדים". את הבגדים או מוצא או פשוט אנשים שרוצים להתפטר מבגדים שאינם בשימוש.

אפשר גם להתפרנס מזה ? "יש לי לקוחות, עובדה שאני חי מזה". מאוריסיו לא תמיד היה כך. תחילה הוא עבד עם חברות גדולות שמייצרות ג'ינסים "כך נחשפתי לנזק שנגרם בעקבות אותם מפעלים שהייתי בהם ואז הבנתי שאני חלק מהבעייה. אז החלטתי לעשות משהו כדי לשנות את המצב הזה גם אם זה משהו קטן זה הרגיש לי הכרחי לתרום את החלק שלי מכיוון שתעשיית האופנה מאוד מזיקה". גם הדוגמנית בהם הוא משתמש ניתן לומר שהם לא בדיוק מה שהתרגלנו לראות בתצוגות "אני לא משתמש בדוגמנים שזה המקצוע שלהם אני פוגש אנשים ברחוב שיש להם אישיות מעניינת וסטייל מיוחד. כי זה נחמד שיש דוגמנים אבל שאתה לוקח מישהו שיש לו אמירה משלו זה הופך את הדבר לאמיתי יותר". בקולקציית הקיץ של מאוריסיו נראה את אמנית הדראג קיי לונג מדגמנת בדי איטום של מיזוג אוויר, איציק פארדו משווק ציוד לבעלי חיים עם לוק מעניין שלובש ג'ינס שהפך לחולצה. נראה גם את נרי קונפורטי אמן קעקועים שמדגמן מכנסיים "עם הרבה צבעים, מיחזור ומוזיקה טובה".

תגובות

להשאיר תגובה