הכירו את צחי פודור, יוצר, מעבד, מפיק מוסיקלי וזמר ישראלי מוכשר הפעיל מספר שנים בתחום המוסיקה, הן כיוצר, הן כאמן מבצע והן כמלווה של אמנים רבים, צעירים וותיקים כאחד: ישראל גוריון, שם טוב לוי, דורי בן זאב, נחום היימן, שולה חן ואחרים  הם רק חלק מהרשימה

במשך שלושת השנים האחרונות, פודור חבר לחברו מימי בית הספר “רימון”, עופר פרוינד ויחד גיבשו חומרים בקפידה ובשקיקה לכדי אלבום הבכורה של צחי שיצא בימים אלה, ובו נטלו חלק מוסיקאים כמשה לוי, גדי פטר, נועם שחם ועוד.

בהאזנה חוזרת ונשנית לאלבום של פודור, ניתן להבין באופן מובהק את ההשקעה הרבה ששם באלבום, את הבחירה הפרטנית לכל מילה וכל תו באלבום ואת האיכות הגבוהה שהוא שם לנגד עיניו הן בהגשה, הן בביצוע, הן בשיר והן בהפקה המוסיקלית.

בימים אלה צחי נע ונד ברחבי הארץ עם מופעו “סיבוב ראשון” וזו הזדמנות מצוינת לתפוס איתו שיחה על האלבום, על המוסיקה ולהכיר אותו קצת יותר.

. צחי , כמה שנים עבדת על האלבום וכיצד גיבשת חומרים?

“תלוי ממתי סופרים. אני חושב שעל אלבום ראשון עובדים כל החיים, לעומת האלבומים הבאים, שעובדים על כל אחד מהם מרגע שהסתיימה העבודה על האלבום הקודם. נקודת התחלה אחת היא השיר הראשון שכתבתי, אי שם לקראת סוף בית הספר היסודי. הוא כמובן לא נמצא באלבום, לקח כמה שנים וכמה עשרות נסיונות, עד שהתחילו לצאת שירים ראויים. השיר המוקדם ביותר שנכנס לאלבום הוא “כשאצא אל העולם”, אותו כתבתי בגיל 18. נקודת התחלה נוספת היא ההחלטה שקיבלתי לפני כשמונה שנים, לעבור מעמדת המפיק המוסיקלי והנגן אל קדמת הבמה. מאז, במשך כחמש שנים, הסתובבתי עם הגיטרה במקומות קטנים ברחבי הארץ, בכל פעם עם סט אחר של שירים, בדקתי מה עובד על הקהל וגיבשתי קול ואמירה אישית. במהלך סיבוב ההופעות ההוא, הצטרף למסע עופר פרוינד ויחד ליטשנו וגיבשנו את השירים. בפגישות הראשונות השמעתי לו קרוב ל-100 שירים שכתבתי עד אז, מהם ניפינו והצטמצמנו, עד שכעבור כחמש שנים נכנסנו לאולפן והקלטנו. תהליך ההקלטות ארך כמעט שלוש שנים של עבודה קפדנית ודקדקנית על כל צליל ועל כל הברה.”

כבחור צעיר, אתה מעורה יותר מהרגיל בזמר העברי לדורותיו, כיצד נטמעה בך האהבה הזו?

“מאז שאני זוכר את עצמי, עניינה אותי המוסיקה הישראלית, יש תחושה מסויימת שרק שירים בשפת האם יכולים להעניק. בילדותי הלכתי עם הוריי לערבי שירה בציבור ודרך זה הכרתי שירים רבים, במסגרת הפעילות במגמת המוסיקה בבית הספר עבדנו על שירים עבריים לקראת אירועים ולקראת טקסי הזכרון, בערבי חג ובימי הזכרון הייתי צמוד לרדיו. בתקופה ההיא אי אפשר היה לשמוע בחופשיות מוסיקה ברשת, אז חיכיתי לרצועות השידור האלה. אני רואה בהרבה מהיוצרים הישראליים הותיקים את יסודות היצירה שלי וגאה להיות ענף קטן שצומח מהשורשים האלה. מאוחר יותר גם זכיתי לעבוד עם כמה מהם וזו היתה חוויה מאוד חשובה ומעצבת עבורי.”

האלבום דוגל בטקסטים איכותיים לצד לחנים מלודיים מאוד, עניין שעל אף איכותו הרבה, האוזניים הישראליות לא תמיד מקבלות (שלא בצדק) בקלות – לקחת זאת בחשבון כשעבדת על האלבום?

” עופר ואני עבדנו הרבה מאוד על שיפוץ השירים ועל ליטושם, היו לנו התלבטויות רבות לגבי טקסטים ומאוד השתדלנו להנגיש אותם ככל שיכולנו. גם חלק מהמלודיות עברו שינויים, עד שהרגשנו שלמים איתן. היום הכתיבה שלי אחרת, פתוחה יותר וישירה יותר, לעומת שירי האלבום, שנכתבו בתקופות יותר חבויות שלי. אני חושב שזה תהליך טבעי, גם של התבגרות וגם של הנסיון שצברתי במהלך העבודה על האלבום, אבל חשוב היה לי לשחרר את התקופה ההיא של חיי כפי שהיא משתקפת באלבום הזה.”

מה הזמן הכי טוב עבורך לכתוב שירים?

 “השיר מחליט לבקוע בזמן משלו, בדרך כלל אין לי שליטה על זה. אני יכול למצוא טריגרים ויש לא מעט כאלה, אבל בסופו של דבר השיר בא כשהוא רוצה וזה יכול להיות ביום, בלילה, בשעת לחץ, בשעת רוגע, כשחם, כשקר, כשאני מוצף רגשות וגם כשאני ריק לגמרי.”

מה אתה עושה בימים אלה?

 “בימים אלה אני עובד עם נגנים על מופע חדש בעקבות האלבום ובמקביל נמצא בשלב מתקדם של גיבוש חומרים לאלבום הבא. בנוסף, אני מלווה את ישראל גוריון, שולה חן, משה בקר ואמנים נוספים, מעבד ומפיק מוסיקלית כמה פרוייקטים ומלחין שירים לאמנים אחרים.”

מה השאיפות המקצועיות שלך?

“החלום הגדול הוא כמובן להגיע לכמה שיותר אנשים עם המוסיקה שלי ולהמשיך ליצור שירים שאני שלם איתם. למרות שעבדתי מאוד בקפדנות על כל ניואנס באלבום, המקום הטבעי שלי הוא על הבמה, המגע עם האנשים ובריאת השירים שוב ושוב מחדש בכל פעם זה הקסם האמיתי עבורי. אני מקווה שרבים ימצאו עניין ביצירה שלי ויאפשרו לי להופיע שוב ושוב. יש לי כמובן גם תכניות לשיתופי פעולה עם אמנים אחרים שמסקרנים אותי, גם יוצרים וגם מבצעים.”

מה המוסיקה עבורך?

 “שאלת השאלות. אני חושב שזה עוד מרחב חושי, כמו מרחב הראייה, או מרחב השמיעה, או מרחב הריח. כל אחד מאלה הוא מן עולם עם מאפיינים משלו ועם משמעויות משלו וכך גם המוסיקה עבורי, אני חווה אותה לא רק דרך האזניים ולא רק דרך הגוף, אלא גם דרך התודעה. כדי לפשט, הייתי אומר שהיא חלק מהדמיון, אבל היא יותר מדי מוחשית בשביל זה.”

 

ביקורות סינגלים:

אוראל גיספן- “שיר המרעה”

מילים ולחן: אוראל גיספן

אוראל גיספן, שפרץ לחיינו עם “כמעט רומנטי”, משחרר סינגל שני ומצויין, הנע בין ההומור של טיפקס ודני סנדרסון לסרף של דיק דייל, הבלוז רוק החלקלק של ג’רי לי לואיס  ושירי סאן רמו האיטלקיים אבל מעל הכל שיר אוראל גיספני מעניין ומרתק– קליט, קצבי, איכותי ומפתיע כמו שירו הקודם. יוצר מסקרן בהחלט.

https://www.youtube.com/watch?v=x53RWA4Zfww

עומר רחמני – “זיכרון”

מילים ולחן: עומר רחמני

סינגל ראשון לעומר רחמני מתוך אלבום בכורה שבדרך. ביצוע חובבני, לא מרגש, זיופים צורמי אוזן ומקטין את הציפיות מאלבום הבכורה.

https://www.youtube.com/watch?v=_WATk-n9-mY
עדן גבריאל – “מאמי שלי”

מילים: ישי וייסמן, לחן: ארמני

עדן גבריאל בסינגל חדש, זיווג של רגאיי עם ים תיכוני, לא הבנתי אם זה שיר או בדיחה ( “שאני שולח ווטס אפ, היא שוב משקיפה, המורה גם כן יודעת, את הכי יפה, מאמי שלי תזרמי תני סיבוב ותגלי”) – הזמר לא מצליח להגיש את השיר טוב, לא סוחף ולא כל כך מעניין, ממש כמו גיבור השיר..

https://www.youtube.com/watch?v=_s7pU7A2oIE

הגר לוי – Hectic

מילים ולחן: הגר לוי

סינגל חדש לזמרת ה-RNB  והסול , הגר לוי, יוצרת ססגונית ומיוחדת שניחנה בקול מעולה ואנרגיות מחשמלות. עיבוד והפקה מעולים של יונתן יעקובי.

https://www.youtube.com/watch?v=kmMwv9s9kkE

 

17 הערות

להשאיר תגובה