נכון, היא יפה

היום חוגגת ירדנה ארזי, אחת הזמרות הפופלאריות בישראל, יום הולדת 68 וזו הזדמנות להיזכר בשירים שלה לאורך יותר מחמישה עשורים, בהם היא מלווה אותנו.

ליל חניה

ביצוע משותף של חנן יובל, ירדנה ארזי ואפרים שמיר לשיר האלמותי "לילה חניה" שכתב נתן אלתרמן והלחין יאיר רוזנבלום. השיר הולחן במקור ליהורם גאון שלא רצה בו, וכך יצא שהשלושה ביצעו אותו יחד בפסטיבל הזמר של שנת 1973.

אני לא גרטה גרבו

אחד השירים הכי פחות מוכרים של ארזי אבל עם זאת, מדובר באחד השירים היותר ביזאריים. בשנת 1981 הקליטה ארזי את אלבומה הראשון שהיה עם נגיעות של רוק. את השיר כתבו אהוד מנור והלחין אריק רודיך, וארזי ניסתה להישמע כמו קייט בוש. התוצאה? כאן

הביתה

בשלהי מלחמת לבנון הוציאה ארזי את השיר המחאתי "הביתה", שכתב אהוד מנור והלחין יאיר קלינגר, בו הוא קורא לשבויים לחזור הביתה. ארזי חטפה גל של ביקורות על השיר שעם השנים הפך להמנון, ובשנת 2003 הוסף לו בית חדש ואקטואלי.

אתה לי ארץ 

אחד השירים הכי מזוהים עם ארזי שהוקלט במיוחד למצעד הפזמונים השנתי של שנת 1984. המילים של יורם טהר לב והלחן של נורית הירש, הביאו שיר ארץ ישראלי שנתפר למידותיה של ארזי, ולמעשה החל את גל ההצלחות שלה שהיו לאורך כל שנות ה-80.

שהשמש תעבור עלי

אחד השירים שהכי מזוהה עם ארזי. הוא נכתב על יד יורם טהרלב והולחן על ידי חנן יובל, והוא מתאר את האהבה לארץ. השיר זכה לעשרות ביצועי כיסוי לאורך השנים.

הכינור הנאמן

שנת 1987 הייתה השנה הטובה ביותר של ארזי מבחינת הקריירה. היא הוציאה את האלבום "נשמה צוענית" שהיה אלבום שלם של שירים צועניים, שזכה להצלחה חסרת תקדים, ומתוכו השיר "הכינור הנאמן" שהורכב ללחן צועני, למילים של אהוד מנור שגם כתב את כל שירי האלבום.

עגילי דמארי

בשנת 1988 הוענק פרס ישראל לשושנה דמארי. ארזי פנתה לדוד ברק ויאיר קלינגר שיכינו שיר מחווה לדמארי, והתוצאה הייתה "עגילי דמארי", שיר שנכתב במיוחד עליה ועבורה. הוא הושמע לראשונה בטקס פרסי ישראל וזכה להצלחה ענקית.

בן אדם 

בשנת 1988 החליטו בטלויזיה הישראלית לשלוח את ארזי לתחרות האירווזיון, שנערכה באותה שנה באירלנד. היא עשתה קדם פרטי בו הוצגו ארבעה שירים, והקהל בנקודות השיפוט בחר בשיר "בן אדם". בתחרות היא הגיעה למקום ה-7.

מה נתת לי

בשנת 1989 הוציאה ארזי אלבום שלם של שירים ערביים, כשהם מתורגמים לעברית על ידי אהוד מנור. האלבום זכה לביקורות בשל הסמיכות לאינתיפאדה שפרצה שנה קודם לכן, ועם זאת הוא זכה להצלחה בישראל, במדינות ערב וביפן.

ישראל שלי

בשנת ה-70 למדינה נבחרה ארזי לבצע עם ליאור נרקיס את השיר "ישראל שלי", שאמור היה להיות המנון ההורה הישראלי. המילים של יוסי גיספן והלחן של בנו, אוראל גיספן.

 

 

תגובות

להשאיר תגובה