בימים אלה כשמחירי הדלק מאמירים, עבודות הרכבת הקלה משבשות את העיר ועלויות המחייה בישראל ממשיכות לטפס, עולה שוב הדילמה של תושבי תל אביב: איזה אמצעי תחבורה עדיף. ‘השבוע בתל אביב’ עושה לכם סדר ועוזר לכם להחליט מהו כלי התחבורה המומלץ עבורכם, ואם כל זה לא עוזר, תמיד אפשר ללכת ברגל

איך זה עובד:

לקחנו מדגם מייצג של נשים או גברים בגילאי 25-35 שגרים בצפון מרכז תל אביב, בדירה שכורה, שמרוויחים שכר של עד 10 אלף שקל בחודש, וסביר להניח נמצאים רגע לפני ההעלאה בשכר ורגע אחרי שהעלו להם את השכר דירה ופשוט- חישבנו

אוטובוס – פשוט ליהנות מהדרך?

השקעה ראשונית: ללא

עלות חודשית: כרטיס רב קו ב-250 שקל לחודש

מדד החיסכון היומי: עלות ממוצעת של שעתיים בכל יום לעבודה וחזרה: 50 שקל

    הוספת מפגש שבועי עם הפסיכולוג עקב בעיות נפשיות: 100 שקל

מדרג הקוליות: 1. אפילו ללכת ברגל יותר קול מזה

תאמינו או לא, אבל מערכת התחבורה הציבורית בגוש דן היא מהתקדמות בעולם. הבעיה היא שבניגוד למטרופולין אחרות בעולם, בתל אביב אוטובוסים מהווים רוב מכריע מאפשרויות התחבורה הציבוריות. תוסיפו לזה את העובדה שאף אחד לא באמת יודע מתי תהיה פה רכבת קלה וקיבלתם המון כאב ראש.

יתרונות: למרות שזו לא האופציה הזולה ביותר, אין ספק כי החיסכון במחיר הוא משמעותי ולעיתים מכריע. בפחות מ-250 שקל בחודש ניתן להגיע כמעט לכל מקום במרכז העיר עם האוטובוסים וגם אחרי שעות הפעילות – נכנסים לתמונה מוניות השירות שפועלות גם בסופי השבוע ובשעות הקטנות של הלילה.

חסרונות: אין אחד שלא נוסע באוטובוסים באופן קבוע ושלא עברה לו המחשבה בראש שיש מצב שהוא נכשל בחיים. למרות שרוב הנסיעות עוברות כמו שצריך, דווקא את אלו שמשתבשות יכולות להוציא כל אדם שפוי מדעתו. החל מהאוטובוס הקבוע של הבוקר שפתאום לא הגיע, דרך הילדה שצורחת בטלפון לחברה שלה ליד האוזן שלכם ועד לנסיעה ההיא באמצע אוגוסט כשהמזגן פתאום הפסיק לעבוד. בדיוק כמו נסיעה ברכבת, האוטובוסים של דן עובדים בצורה מעולה – עד שהם לא עובדים.

מסקנה: החיסכון במחיר לעתים לא משמעותי. כל משתמש קבוע בתחבורה הציבורית יודה בפניכם שהוא לוקח מדי פעם מונית כי התחבורה הציבורית לא באמת מספקת, ואז כל העניין של העלות מאבד חשיבות. בגדול, אוטובוסים הם פיתרון סביר, אבל רק לאנשים עם סבלנות ברזל שיודעים שיש מצב שיום אחד הם פשוט ייקחו את הקו לבית החולים של גהה.

קלאסיקה עירונית

השקעה ראשונית: עד 15 אלף שקל לקטנוע בנפח 125 סמ”ק

עלות חודשית: ביטוח – 450 שקל, תיקונים – 250 שקל, דלק – 200 שקל; סה”כ – 900 שקל

חיסכון/בזבוז יומי: חיסכון נקי של 20 שקל על כל שעה של חיפוש חניה + אי עמידה בפקקים

מדד הקוליות: 7. כי בכל זאת הג’וי רייד 125 שלכם רחוק שנות אור מדוקאטי דיאבל 1200 קארבון                      

יתרונות: פתרון התחבורה המושלם לתל אביב. אתם מרגישים כמו מישהו שחשב על רעיון מעולה שהרוב לא חשבו עליו. ניתן לחזות במדויק את שעת ההגעה למקום מסוים, העלות החודשית נמוכה יחסית לרכב פרטי, אין פקקים, אין בעיות חניה. ובגדול – זמן – לפחות שעתיים פנויות ביום שהתווספו אחרי שסוף סוף החלטתם למכור את הרכב.

חסרונות: החיסרון הברור הוא כמובן הבטיחות. נהגי הרכבים הפרטיים בישראל, אם נאמר זאת בעדינות, הם בלתי צפויים. ולא משנה מי אשם – כשעוברים תאונה ואתם עם הקטנוע – תמיד תהיו אלו שיסבלו יותר.

מסקנות: אם לא מופעל עליכם לחץ בלתי סביר מהאנשים הקרובים אליכם ואתם לא סובלים מבעיות מוטוריות קשות – לכו על קטנוע. ההיצע בשנים האחרונות גדל בצורה משמעותית ואיתו גם המחירים ירדו. לאחרונה אף הצטרפו מספר דגמים זולים יחסית של הקטנוע היציב יותר עם שלושה גלגלים – פתרון מושלם לבטיחות, קצת פחות לכיס; בשורה התחתונה, אתם חייבים לעצמכם לפחות קיץ אחד עם קטנוע בתל אביב.

 מיו-31_575x0

 

ביניים: רכב פרטי – סיוט עירוני

השקעה ראשונית: לא פחות מ-20 אלף שקל אלא אם כן אתם מכירים מוסכניק מקרבה ראשונה

עלות חודשית: ביטוח – 200 שקל, תיקונים – 500 שקל, דלק – 800 וצפונה; סה”כ – 1,500 שקל

חיסכון/בזבוז יומי: 20 שקל עולה לכם כל שעה של חיפוש חניה או עמידה בפקק. 400 שקלים נוספים תעלה לכם הפסיכיאטרית שתהיו חייבים לקחת כדי להרגיע את העצבים

מדד הקוליות: 4. גם אם תצליחו להביא קומבינה ולארגן את הפיאט 500 החדשה של הסבתא, אין שום דבר מגניב בלעמוד חצי שעה בקצה רחוב זמנהוף כדי לחכות שמישהו יצא מהחניה.  

יתרונות: חם בחורף, קר בקיץ, חצי שעה נסיעה בשבת ואתם בחוף שהוא קצת יותר שקט מגורדון. ובמצבים מסוימים אתם תעדיפו לפתוח את הבוקר עם ג’ניס ג’ופלין ברדיו באוטו על פני כל דבר אחר.

חסרונות: סיימתם יום עבודה מתיש של 10 שעות ובמקום להגיע הביתה תוך רבע שעה אתם תקועים שעה וחצי בפקק עם השיר המעצבן ההוא של ג’ניס ג’ופלין.

מסקנות: כל עוד אין לכם שני ילדים ומשכנתא ואתם יכולים להרשות לעצמכם לצאת לבירה ספונטנית באמצע השבוע – רכב פרטי זה לא בשבילכם. תל אביב ורכב לא עובד ביחד. וכן, גם אם יש לכם חניה פרטית בבניין.

קליאו

 

 אופניים חשמליים – עד שהמדינה תהרוס את התענוג

השקעה ראשונית: החל מ-2,500 שקל עד ל-6,000 שקל

עלות חודשית: זניחה

חיסכון/בזבוז יומי: חסכתם את ה-20 שקל האלו על החניה והפקקים, אבל אתם שלב אחד מלהשכיר שומר צמוד לאופניים ל-24 שעות

מדד הקוליות: 8. אין מילים – פשוט תענוג של דבר

יתרונות: גם בארץ וגם בעולם נעשו חישובים שהוכיחו שהעלות לקילומטר של נסיעה באופניים חשמליים היא אגורות בודדות לקילומטר – כולל הוצאות על חשמל, ירידת ערך, פנצ’רים והחלפת סוללה אחת לשנתיים. אם נצרף לכך את חוסר הצורך למצוא חניה ואת היכולת לנסוע כחוק כנגד כיוון התנועה המקובל על המדרכה, נמצא כלי שהוא אידיאלי לנסיעות אורבאניות בטווחים של עד 35 ק”מ, בין אם זה לעבודה, לסידורים, או לטיול בסביבה.

חסרונות: פעילות גופנית. רוב המשתמשים באופניים החשמליים נסעו בעברם על אופניים רגילים. ולמרות שניתן לבצע פעילות גופנית ולדווש בדיוק כמו באופניים רגילים, טרם יצא לנו לפגוש אחד שעשה זאת אלא אם כן נגמרה לו הסוללה.

מסקנה: אופניים חשמליים הם כלי רכב פופולארי ביותר וזה די ברור לאור היתרונות הרבים. עם זאת, ובהנחה שאתם אנשי חוק, לא ניתן לנסוע בהם יותר מ-25 קמ”ש – מה שאומר שנסיעות בין עירוניות הן מחוץ לתחום. לגבי התקנות החדשות, אם הן יעברו, היתרון של האופניים החשמליים ירד משמעותית ביחד עם עלייה חדה במחיר. בשורה התחתונה, עדיף למשוך עוד איזה קיץ עם האופניים הרגילים ולראות לאן הולכות התקנות החדשות של המדינה.

6KQ36V_7

 

אופניים – כבר יש שבילים, לא נקנה?

השקעה ראשונית: לכל כיס. החל מ-500 שקל ועד ל-10 אלף שקל

עלות חדשית: ללא

חיסכון/בזבוז יומי: אלא אם כן אתם גרים בבניין שבו אתם עובדים, אתם תמצאו את עצמכם שעתיים ביום מדוושים ברחובות העיר

מדד הקוליות: 6. יאללה נו, שימו עוד אלף שקל ותביאו חשמליים

יתרונות: הפתרון המושלם לתושב מרכז תל אביב. כמעט בכל מקום יש שביל מסודר לאופניים, חנויות לתיקוני פנצ’רים בכל רחוב שני והזדמנות מעולה לשמור על כושר גופני גם בלי ללכת למכון. בנוסף, ניתן לשתות ולרכוב –  ובמקרה הכי גרוע תמצאו את עצמכם מרוחים על עץ שנכנסתם בו במהירות 5 קמ”ש עם שריטה ביד.

חסרונות: מזג אוויר. מתוך 365 ימים בשנה בערך במאה לא כיף לך – או שחם מדי או שקר ואז אתה חוזר למקום שבו התחלנו את הכול – לנסוע באוטובוס. ולגבי הפעילות הספורטיבית, אנחנו מעדיפים להגיע למכון הכושר בכלי ממונע ולעשות שם את הכושר – לא בדרך.

מסקנות: מתישהו יהיה לכם זוג אופניים. בין אם זה מטעמי חיסכון ובין אם זה כי תגיעו לגיל הפנסיה ותמצאו תחביב חדש הכולל להקיף את התבור ביום שישי בשש בבוקר. אז למה לא לפנק את עצמכם כבר עכשיו עם איזה זוג נוצץ?

Jamis_Trail_X1

37 הערות

להשאיר תגובה