הפיוט – אותה שירת קודש יהודית חווה בעשור האחרון רנסנס עם פסטיבלים ואמנים שונים שמגלים אותה מחדש. בהשקת אלבום הבכורה של אנסמבל הפיוט של מכון בן צבי פגשנו מוסק זיתים, שמאי מקרקעין ומגוון של אנשים מגילאי 23 עד 78 ששרים פיוטים נשכחים “אלו היו קולות מושתקים כל השנים” סיפר חבר בלהקה והמוזיקאי אבי כהן שהקים את ההרכב כבר יודע “מוזיקת הפיוט יצאה מהגטאות” . רק לאחרונה הם הופיעו בפסטיבל מוזיקת עולם באוסטרליה והרקידו היפסטרים באינדינגב. הללויה

היום אולי זה נראה כדבר שבשגרה אבל לראות את אולם צוותא מה שהיה פעם מעוז השמאל מתמלא באנשים מכל חתך החברה שבאו לשמוע פיוטים נשכחים מצפון אפריקה “לפני עשור שנים” נזכר המוזיקאי אבי כהן שהקים את ההרכב “פנו אליי ממכון בן צבי (דרך המכון לחקר קהילות ישראל במזרח) כדי להקים מקהלה סביב פייטן על אחד הגדולים בדורנו הרב חיים לוק וזה באמת התחיל כהרכב ליווי של הרב לוק ועם השנים התפתחנו והרב לוק התארח בשיר אחד מתוך האלבום שלנו. לאורך השנים מצאנו את הקול המיוחד שלנו, את השפה הייחודית שלנו ואני חושב שאנחנו עושים מעשה בעל משמעות בזירת המוזיקה הישראלית”.

זה כבר מזמן חדר לזרם המרכזי ?

“היינו במרץ בפסטיבל מוזיקת עולם באוסטרליה בשם ‘womad’ שמפיק פיטר גבריאל והקהל שם שלא היה יהודי ולא הבין עברית ולא היה לו את ההקשרים התרבותיים והוא ממש התלהב ועף על המוזיקה הזאת כלומר זה בהחלט יצא מהגטאות בהם נוגנה אותה מוזיקה”.

יונתן ארז חגג את חגיגות מסיק הזיתים “חויה מאוד טובה שכל אחד צריך” נירו הנגן קיבל שיחה שצריך מישהו כדי לחדש את פניה של הלהקה ואני הצטרפתי”.

אז זו לא רק מוזיקה לדוסים ?

“מוזיקה אין לה מגדר כל אחד יכול לכנות בסופו של דבר זו העברה של חוויה”.

אז יש פריחה של הז’אנר הזה ?

“לא הייתי קורא לזה פריחה אלא יותר משהו שהשתיקו ולפתע התעורר מנפשו של האדם”.

עוד דוגמא לשילובים המאוד ייחודיים שמציע האנסמבל הוא יהודה אדרעי, שמאי מקרקעין שיום אחד במהלך עבודת מדידות שערך שמע מרחוק מישהו מזמזם “כבודו יודע לזמזם” כן הוא ענה לי ואמר שהוא חבר במקהלה ואמר לי האם אני רוצה לבוא ? אמרתי לו ‘מה פתאום’. בערב כבר הרמתי טלפון ומאז אני שר בהרכב”.

תגובות

להשאיר תגובה

*הכנס את הקוד בתמונה כדי לשלוח תגובה