כמו עשרות מיליוני אנשים אחרים, גם הסטרטאפיסט גיל ששון ניסה הכל כדי להיגמל מעישון, כולל טיפול אצל קוסמים בעולם. זה לא עבד. תוך כדי לימודי קואצ’ינג הוא פיתח את שיטת XSMOKERS שמצליחה לגמול מעישון בשלושה שלבים ובדרך ייחודית.

“אנחנו לא מנסים להפחיד אלא דווקא להסתכל על החיובי, לגרום לאדם לרצות באמת להפסיק לעשן ולהביא אותו לתובנות משנות חיים. כשעישנתי אהבתי את החיים, עכשיו החיים אוהבים בחזרה. אני פתאום יכול לרוץ, לעשות ספורט”, אומר גיל ששון, יזם ומפתח שיטת XSMOKERS  לגמילה מעישון, כשהוא נזכר איך בצבא, בבה”ד 1 ‘נשאר שבת’ כעונש, בגלל שבניווט לא הצליח לרוץ יותר מכמה מאות מטרים, “המ”פ העניש אותי על חוסר מוטיבציה והיום אנחנו משפחה של ספורטאים, אני רץ 14 ק”מ ואשתי עושה מרתונים, ושנינו מעשנים לשעבר”.

ששון (48), “מעשן ותיק” כהגדרתו,  התחיל לעשן בגיל 15, “בשקט בשירותים, באיזו עבודת קיץ, הייתי מאוד שושואיסט מעשן לבד ולא עם החבר’ה וזה הגיע למצב של עישון שתי קופסאות סיגריות ביום. ניסיתי להפסיק לעשן בערך בכל צורה שאת יכולה לדמיין ואני אחד שהסתובב המון וחי בחו”ל תקופות. ניסיתי פעמיים את השיטה של אברהמסון, את שיטת אלן קר, הייתי ב”קוסם” בחיפה, בשניים כאלו בארה”ב ועוד אחד במקסיקו. דרך קופת חולים גם קיבלתי את תרופת זיבן להפסקת עישון”.

כל ניסיונותיו כשלו. לפני 12 שנים הציע לאשתו שיפסיקו לעשן יחדיו. היא הצליחה, הוא חזר לסיגריות תוך שבועיים, דווקא כשהיא אמרה לו שהגמילה ‘קטנה עליו’, הוא הלך לחנות נוחות בתחת דלק קרובה, קנה קופסת סיגריות ולא חזר הביתה עד שעישן את כולה.

ששון, בוגר חברת סטארטאפ , נשלח בזמנו למקסיקו להקים חברה, אחרי שמכר את אותה חזר לכפר יונה שם הוא מתגורר עם משפחתו. לפני כשנתיים וחצי, חיפש משהו חדש לעשות בחייו ופנה ללימודי הקואצ’ינג במכון אדלר. חלק ממסלול ההכשרה בלימודים כולל תהליך של 20 פגישות אימון, אחרי שסיים את הנושאים שעבד עליהם באימון, נשארו לו עוד 5 פגישות והמאמנת שהכשירה/ טיפלה בו שאלה על מה הוא רוצה עוד לעבוד. ששון ענה שאולי היא תלמד אותו להפסיק לעשן. המאמנת שאלה: ‘אתה רוצה להפסיק?’ והוא ענה לה בפשטות: ‘לא’. היא ענתה שלא תוכל ללמד אותו לפני שהוא רוצה להפסיק, ‘אז תגרמי  לי להפסיק’ הוא ענה וכך היה דין ודברים עד שהוא שכנע אותה שתאמן אותו על הרצון להפסיק לעשן.

ששון כתב לעצמו את כל התהליך שהם עברו, מחשבותיו, המסקנות שהסיק וכך במסגרת התקשורת בינו לבין המאמנת בעצם התפתחה שיטת XSMOKERS,  מההבנה שהפסקת עישון חייבת להיות תוצאה של הפסקת הרצון לעשן. ואפילו לא צריך לצאת מהבית.

השיטה מסייעת בהפסקת עישון ב-3 שלבים והיא היחידה המשלבת תמיכה לאחר ההפסקה באמצעות קהילת אנשי אקסמוקרס ישראל,  מתוך מחשבה שמי שנעזר ועוזר בעצמו לאחרים, מוריד את הסיכוי שלו לחזור לעשן בצורה משמעותית.

על מה מדברת השיטה?

“זו שיטה אימונית בקונספט ובתפישת האימון שלה כי מדברים על חיוב ולא על שלילה והפחדה. לא מדברים על מחלות, סכנות, למה זה רע לעשן. הרי כולם יודעים את זה וזה לא גורם להפסיק. אנחנו אולי מזכירים מחלות אבל מתרכזים בחיובי, איך יראו החיים שלך אחרי שתפסיק לעשן, מה תרוויח מזה”.

בעצם ההתמקדות בחיובי עושה לאנשים יותר חשק להפסיק?

“בוודאי. כשהייתי צעיר תמיד האמנתי שהצלחה זה פאן אבל שלומדים רק מכישלונות. היום אני ידוע שזה לא נכון ואפשר עדיין ללמוד מהצלחות כי אני פנוי יותר בראש ללמוד כשהאנרגיה שלי גבוהה ויש לי מצב רוח ואני מצליח, זה נותן מוטיבציה ועוד יותר כוח להתאפק, נניח מלעשן”.

השלב הראשון הוא שלב ההכנה – נמשך כשבועיים מרגע ההרשמה  מרגע זה מוזמן המעשן להתחיל את תהליך ההכנה בזמנו הפנוי, באמצעות המחשב או הסמרטפון וכל זאת בעודו ממשיך לעשן. “תוך כדי עישון אתה מתחבר  למערכת באמצעות שם משתמש וסיסמא, נכנס לאזור שלך שהוא מאובטח לגמרי ויש לך משימה יומית אחת שהיא משימת חשיבה, לא מציקה יותר מידי שהמטרה שלה היא לפתוח לך את הראש, לייצר תובנה חדשה, למשל תאכל פרי הדר תוך כדי סיגריה או תשתה מים. מעשנים לא אוהבים מים אלא רק מיצים, וכשהם מפסיקים לעשן הם מגלים כמה המים טעימים. גם אני חוויתי את זה”, אומר ששון.

השלב השני הוא הפסקה – פגישה בעלת תוכן אימוני עם מאמנת בכירה ה”נועלת” את התהליך מהשלב הקודמת. אחרי שבועיים נפרדים מהסיגריות, במהלך פגישת ההפסקה המעשן יוזמן לעשן את הסיגריה האחרונה בחייו.

השלב השלישי מתמקד  בקהילה – זה שלב של תמיכה , “כמפסיקי עישון  יש לנו עניין משותף, עניין שיצר קהילה.  המעשנים לשעבר תומכים אחד בשני באותן נקודות. המעשן מוזמן גם להיכנס למערכת ולעשות כל מיני משימות קטנות, למשל לשתות מים ולהשוות את הטעם של המים לתקופה שהוא היה מעשן מול ההווה. זה מאיר עיניים, נותן אנרגיות להמשיך. בודקים את הדופק גם, ומסתבר שיש ירידה דרמטית של ממש בדופק מנוחה תוך כמה ימים אחרי הפסקת העישון”, אומר ששון, “אני הפסקתי לעשן בגיל מבוגר אחרי הרבה סיגריות. מדופק מנוחה שהיה לי בזמן שעישנתי שעמד על למעלה מ-90, הדופק שלי כיום הוא 60 או פחות”.

לדבריו, בגלל שהשיטה לא עובדת רק על כוח הרצון אלא מורידה את הרצון להמשיך לעשן, הנגמלים בשיטת XSMOKERS  לא משמינים. “אני הגדרתי לעצמי משימה לעלות 5 אחוז ממשקלי בשלושה החודשים הראשונים שלאחר הגמילה, הורדתי אותם ואף יותר ואני נראה היום טוב יותר מהתקופה שעישנתי”, הוא אומר.

שיטת אקסמוקרס היא לא רק לעשירים, ואין כאן הבטחה שהנרשם יקבל את כספו בחזרה. “חברות בתחום הזה מציעות להחזיר את הכסף למי שלא הצליח להיגמל אבל עכשיו אני כעסק אם אני צריך להיפרד מכסף, לא אעשה לך את זה קל. אנחנו אומרים: תשלם דמי רישום של 350 שקלים ועוד הוראת קבע בכרטיס אשראי על סך 140 שקלים לחודש שזה סכום סמלי, ואפשר להפסיק אותה בכל עת”, מוסיף ששון.

אחד הדברים הרעים ביותר בסיגריה זה המהירות שבה מתמכרים לניקוטין, וכאן ייסורי הגמילה הפיזיים די מינוריים, מסביר ששון. מערכת העיכול מקשה בהתחלה, אנחנו אולי עצבנים בהתחלה אבל מה שקשה היא הגמילה הרגשית שאם לא עושים אותה נכון יכולה להיות מייסרת. הוא מזכיר גם את התרופות שניתנות בסבסוד דרך קופת החולים שיש להן הצלחה לא רעה לדעתו אבל בעוד שיורד החשק לסיגריה, נוצרת תלות בתרופה ואז אנשים חוזרים לעשן. “בשיטה שלנו אין תלות בשום דבר, אתה תלוי רק בעצמך ומה שיפה זה שאת כל החלק הכאילו קשה בתהליך אתה עושה כשאתה עדיין מעשן . אנחנו נותנים לתובנות לחלחל בך, לא מנחיתים אותם ויש הרבה הבדל כי תבונה שמחלחלת לך תישאר אצלך תמיד”.

יכול להיות שאנשים גם אוהבים את הפוזה החברתית של העישון?

“פחות, סיגריה זה פאסה היום”.

תגובות

להשאיר תגובה