המעבר לאורח חיים בריא סילק מחיי מזון מעובד, חומרים משמרים, מייצבים ותוספים מלאכותיים. כולם, בלי יוצא מן הכלל, לא נכנסים לגוף שלי, ולכן גם הסוכר המעובד נעלם ונוכחות הגלוטן הצטמצמה גם היא. ברור מדי פעם אני נהנית לטבול קרעי פוקצ’ה בשמן זית ובלסמי, ומתענגת על מאפה חם או פסטה טרייה, מבלי לבדוק רשימת הרכיבים, אבל במזווה הביתי שלי יש רק מזון טבעי.

למעשה, את הגלוטן אני פוגשת רק בלחם ואוכלת ממנו מדי פעם. במקום מאפים, חטיפים ושאר פחמימות ריקות אני מעדיפה סלט ירקות עם אבוקדו או גבינת עיזים אורגנית, אטריות שעועית עם ירקות מוקפצים, תבשיל עדשים עם קוביות בטטה ודלעת, נודלס קישואים בפסטו וספרינג רול במילוי ירקות טריים. גם כשאני אוכלת חומוס, אני מעדיפה אותו בצלחת ובלי פיתה. בבוקר אני שותה שייק פירות עם שקדים וחמאת קשיו, ובקיץ אני מתענגת על צלחת אפרסקים עסיסיים שמתפצפצים בפה ומגירים המון נוזלים בטעם עדין מתקתק. אין ארוחת בוקר טובה מזו!

אי שם בין סלסלת הקטניות, צנצנות האגוזים ומדף הפירות והירקות האורגניים, שמור במטבח שלי מקום של כבוד ללחם מחמצת ממאפיות בוטיק שנרקח בתהליך ייצור מסורתי, נטחן באבני ריחיים, ונאפה בלי שמרים, סוכר וחומרים משמרים. אני מעדיפה לחם מקמח כוסמין או קמח מלא ומדי פעם מגוונת עם שיפון שפחות אהוב עליי בגלל המרקם הדחוס והחמיצות המרומזת.

כשמתחשק לי להתפנק עם כריך שמנמן ומפנק, שום דבר לא יעצור אותי. גם מנת הסביצ’ה המוקפדת ביותר לא יכולה להחליף את התחושה הנפלאה של נעיצת השיניים בכריך רך מבפנים וקריספי מבחוץ, וכשחודרים אותו פוגשים בשילוב טעמים ומרקמים משגע: טפנד זיתי קלמטה, עלי חסה רומית, נבטי ברוקולי, רצועות פלפל קלוי, פרוסות אבוקדו עם נגיעות לימון, קוביות גבינת פטה עיזים ונגיעות צ’ילי. שלמות. וזה מושלם גם בוורסיה הפחות אריסטוקרטית, כמו לחם עם חומוס וזהו.

למרות המודעות הגבוהה שלי לחלבון החיטה הסורר, לא הצלחתי לנתק מהתפריט שלי את הפחמימה הנחשקת, שכל כך הטעימה לי, כי פשוט לא מצאתי לחם נטול גלוטן שהוא באמת טעים. מבחינתי, אם משהו לא טעים לי, אם הוא לא נאכל בתאווה ומסב לי הנאה מהרגע שהוא נכנס לפה, נלעס ומתעכל, אז אין סיכוי שהוא בריא לגוף שלי. כשהנפש שלי לא נהנית, גם הגוף סובל ואוכל חייב להיות מהנה!

3

אינספור פעמים חזרתי מחנות הטבע עם לחם נטול גלוטן כזה או אחר אבל לצערי כולם מצאו את מקומם בפח האשפה במקום בטוסטר. הלחמים האלו ברובם גרועים במרקם, טפלים בטעם ובדרך כלל גם דלים בערכים תזונתיים. תבינו, לחם ללא גלוטן הוא אינו בהכרח לחם בריא! וכמוהו גם מאפים וחטיפים ללא גלוטן העשויים מקמח תירס או קמח תפוחי אדמה, מעובדים להחריד ורוויים בשומן מוקשה.

לפני כמה ימים, לגמרי במקרה, פגשתי את לחם פומרנץ. והמפגש היה כל כך מפתיע וטוב, שהרגשתי צורך להקדיש לזה פוסט. בין סמטאות דרום העיר, ברחוב פלורנטין, מצאתי מאפיית בוטיק קטנה, ששייכת לעקיבא פומרנץ. שם, יחד עם עוזריו הנאמנים, הוא משרה, מנביט, לש ואופה לחמים יפיפיים חפים מגלוטן, שנרקחים בעבודת יד מדגנים איכותיים (בחלקם מונבטים) ומחמצת פרוביוטית, ללא שמרים, סוכר וביצים. לחמים מאורז מלא, קינואה, כוסמת, עדשים, טף ודוחן — רק לא מחיטה! אין מה לומר, הגעתי אל הנחלה. מדובר בלחם משביע, בריא וסוף סוף גם טעים! כזה שכיף להכניס לטוסטר ולנגוס בו כמצע איכותי לממרח לסילאן תמרים, חביתת ירק, נתחי גבינת חלמי עיזים מותכת או כל דבר מפנק שמתחשק למרוח על לחם.

לפוסטים נוספים של נייצ’ר טלי naturetali.com

** גלוטן הוא החלבון שנמצא בגרעין החיטה, שעורה, שיפון, כוסמין וקאמוט.
** יש לא מעט דגנים שאינם מכילים גלוטן כמו כוסמת, אמרנט, קינואה, דוחן, פשתן, אורז מלא, טפיוקה וטף.  

4

6 הערות

להשאיר תגובה