ומה במקרה של מציאה?

טור משפטי מאת עו"ד משה אלון,  קצין משטרה בעברו וכיום עו"ד בתחומי התעבורה,  פלילי ופשיעה כלכלית.

בואו נודה –  מי מאיתנו לא חלם למצוא משהו בעל ערך.  לא אחת אנחנו שומעים סיפורים מרגשים על אדם שמצא תיק ובתוכו סכום כסף גדול.  המוצא הישר החליט לחפש את האדם שאיבד את כספו, מצא אותו וכולנו מתרגשים. אך לא אחת אנחנו מוצאים דברי ערך קטנים יותר ולעיתים עומדים מאחורם סיפורים כואבים ומרגשים.  

מצלמה שבה תמונות חתונה או טיול ירח דבש,  תמונות של הבן שלא עלינו נהרג והתמונות במצלמה או הטלפון הנייד הן הזכרון האחרון לעיתים אנחנו מביטים בחפץ אותו מצאנו,  הוא מביט בנו וכאילו מבקש "אולי תאמץ אותי ותשאיר אותי אצלך?",  האדם הנורמטיבי ינסה כמובן לאתר את "המאבד" ולהחזיר אליו את רכושו.  כיום ניתן להשתמש ברשתות החברתיות וברוב המיקרים האבדה מוצאת את בעליה כי כידוע אנחנו עולם גלובלי קטן במרחק נגיעה.  אבל אם למשל מצאתם מכשיר סלולרי מתקדם. תחזירו? תשמרו? ואם בעלי הטלפון נטרל אותו מרחוק ולא יכול לצלצל אליו לבדוק אם נמצא מה אז?  אז כמו בהמון נושאים אחרים אי ידיעת החוק אינה פותרת ! וחשוב שתכירו את המושג "גניבה על-ידי מציאה" – כן, כן, בדיוק "גניבה" על-ידי מציאה.

והנה סיפור בו טיפלתי לאחרונה.  לפתח משרדי הגיע א' איש קבע בשנות ה-30 לחייו,  אדם נחמד ואיכותי, "בן השכן" כמו שאומרים. הבחור מצא מכשיר סלולרי ובמקום לנסות לאתר את בעליו החליט להכניס לתוכו סים קארד ולאמץ אותו לעצמו.  עבר יום, עבר שבוע ובפתח ביתו שוטרים. האדם שאיבד את המכשיר ונעל אותו איתר אותו באמצעות תוכנת גילוי מיקום, הגיש תלונה ומשטרה וזו הגיעה לביתו של המוצא.  הנ"ל החזיר את המכשיר התנצל על שיקול הדעת המוטעה אך לא "ניצל" מרישום פלילי על גניבה ועבודות למען הציבור שנגזרו עליו.

אני חוזר ומדגיש מדובר באדם נורמטיבי,  איש קבע אשר חטא בשיקול דעתו ומצא את עצמו עם רישום פלילי על גניבה אשר ללא ספר צפוי לפגוע בהמשך דרכו המקצועית ובעתידו.  למזלו, בהעדר רישום פלילי קודם, הבעת חרטה מעומק הלב , ביצוע עבודות שירות למען הציבור ושימוש בעו"ד המכיר היטב את החוק הפלילי זכה ל"עיכוב הליכים" ולמחיקת הרישום הפלילי.

אז מה אומר החוק בנושא "גניבה על-ידי מציאה" ?

סעיף 383 לחוק העונשין, התשל"ז-1977, עוסק ב"גניבה מהי".  סעיף 383(ג)(1)(ד) קובע מפורשות שלעניין הגניבה, תחשב "נטילה" – לרבות השגת החזקה  "במציאה, אם בזמן המציאה מניח המוצא שאפשר באמצעים סבירים לגלות את הבעל".  במילים אחרות, המוצא טלפון נייד מושלך על הארץ, לא הופך להיות בעליו החדש, אם אפשר באמצעים פשוטים וסבירים לברר מי הבעלים של הטלפון, בין בדרך של התבוננות על המכשיר או מהשיחות האחרונות שהתבצעו לצורך גילוי הבעלים או אפילו בבירור מול אנשים המצויים ברדיוס מציאת המכשיר. כך גם אדם המוצא ארנק טוב יעשה  אם ינסה לגלות ולאתר את בעליו החוקיים באמצעות פרטי זיהוי הנמצאים בו – תעודת זהות/רישיון נהיגה וכיו"ב ובכך למנוע מעצמו אי נעימות בהפיכתו למבצע עבירת גניבה.

אז איך זה עובד ?  עם פנייתו למשרדנו ביצענו תחקיר מקיף על המיקרה ועל עברו של האדם.  פניה מנומקת ליועץ המשפטי לממשלה מדוע יש לבוא לקראתו ולהתחשב במיקרה החריג והרגיש ולביטול הרישום הפלילי.  מכאן זו החלטתו המקצועית של היועמ"ש וכאמור במיקרה הנ"ל נמחק הרישום הפלילי. והנה סיפור נוסף של ל' בעלת כלב אשר נשך ילד שהתרוצץ בגינת הכלבים.  מיקרה שיכול לקרות לכל בעל כלב באשר הוא. הורי הילד הגישו תלונה במשטרה והנה מצאה את עצמה ל' עם רישום פלילי בסעיף "תקיפה". ברור שרישום זה יפגע בה קשות ובמאמץ משפטי ניתן למחוק אותו.  כך גם במיקרים של חריגות בניה. יש לך בית פרטי? בנית פרגולה ללא אישורים מתאימים? גם אתם צפויים למצוא את עצמכם בעליהם (הלא גאים) של תיק פלילי. במיקרים כאלו ואחרים ניתן למחוק את הרישום הפלילי באמצעות סיוע עו"ד מומחה.

אז לסיכום,   מצאתם דבר ערך?  היו אזרחים טובים,  נסו לאתר את בעלי החפץ הן באמצעות שימוש ברשתות החברתיות ובכל דרך יצירתית אחרת.  לא מצאתם? גשו לתחנת המשטרה הקרובה, מלאו את הטפסים המתאימים ובמידה ולאחר 6 חודשים לא נמצאו בעליו של החפץ הוא יוחזר לכן ותהפכו לבעליו  החוקיים.

וזכרו תמיד –  אי ידיעת החוק אינה פותרת ואינה מהווה טיעון הגנה.

יש לכם שאלה?מוזמנים לכתוב למייל : [email protected]  או לעמוד הפייסבוק – משה אלון ושות' ואשמח לענות לכם

תגובות

להשאיר תגובה