בשבוע שעבר עלתה במרכז תרבות 'מנדל' ביפו, אופרת פרינג' 'אימהות' אשר נכתבה והולחנה על ידי המלחין והמנצח דוד זבה ובוימה על ידי שירית לי-וייס. המופע, שמכונה תמונות אופרה, עוסק בדמויות נשיות מתוך ספר בראשית, אשר הופלו ושקולן לא נשמע. הדמויות הן ארבע האימהות, שרה, רבקה, רחל ולאה, לצד דמויות פחות מוכרות כמו קטורה, בלהה, זלפה ונשים אחרות שאפילו שמן לא מוזכר.

לדברי זבה הוא בחר להראות את הדמויות המדוברות באור שונה מאיך שהן הוצגו בתנ"ך. לטענתו, בבית הספר ובוודאי בבית הכנסת אנו לומדים להתייחס לדמויות האלו בחרדת קודש, כאל אבות האומה והוא התייחס אליהם כבני אדם. "כשאנחנו קוראים בתנ"ך יישנה האדרה של הדמויות שמופיעות, למשל דוד המלך היא דמות ששרים עליה, מספרים עליה ומאדירים אותה הרבה", הוא מספר. "אך הפוליטיקה שבה נהג יכולה לבייש כל פוליטיקאי, וכמובן הרציחות והתככים שפעל בהם ולאלו לא נותנים משקל. כמו דוד המלך גם הדמויות האחרות שבחרתי שבהם תעסוק האופרה שלי בעלות התנהגות דומה. הדמויות האלו הם בני אדם ויש להם העדפות, הם אוהבים, שנואים ומביעים רגשות כמו כולנו. וכל הדברים שהתייחסתי אליהם הם כמו שהם כתובים בתנ"ך, לא המצאתי שום דבר באופרה".

יש לציין שבמופע משתתפות ארבע זמרות מהאופרה הישראלית, יעל לויטה, דניאלה סקורקה, ענת צ'רני ושי בלוך, ולצדן הרקדן ערן אבוקסיס, שמציג את הצד הגברי במופע. את דמותו של אלוהים במופע מגלמת אישה, תוך שימוש בפסוקים מתוך המקורות.

"אלוהינו, אבותינו ואמותינו בספר בראשית נהגו להפלות ולהעדיף את הבל על פני קין, את שרה על פני הגר, את יצחק על פני ישמעאל, את יעקב על פני עשו וכדומה", ממשיך זבה. "ביצירה הזו ניסיתי לתת במה לכמה קולות מושתקים, מופלים, שנואים, בעיקר לאימהות של ספר בראשית, בכמה רגעיי שיא בסיפור המקראי. גירוש הגר, עקדת יצחק, נישואי יעקב ללאה ורחל וכו'".

זבה (47), מוזיקאי, מנצח, מלחין, זמר ופסנתרן, בעל תואר מאסטר בקומופוזיציה ותואר אמן בזמרה בהצטיינות יתרה מהאקדמיה למוזיקה ע"ש רובין בת"א. הוא למד ניצוח באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים וזכה במלגות קרן 'מוסט' והאופרה הישראלית, 'המכון הישראלי לאומנות הזמרה' ובמקום ראשון בתחרות האקדמיה בזמרה.

מאחוריו יש רזומה מרשים בתחום, הוא המנהל המוזיקלי של 'מיתר אופרה סטודיו'- הסטודיו לאמנים צעירים של האופרה הישראלית, מנצח הבית של תזמורת סימפונט רעננה ומנצח האופרה הישראלית. כמו כן, זבה מרצה בכיר באקדמיה למוזיקה בירושלים, מנהל מוזיקלי ומנצח של חבורת זמר, משתתף בפסטיבלי מקהלות בעולם ומופיע דרך קבע בקונצרטים והקלטות בארץ ובעולם כמנצח, פסנתרן וזמר.

צילום: יוסי צבקר
צילום: יוסי צבקר

למה היה לך כל כך חשוב לתת במה לקולות שהושתקו?

"אני קורא הרבה בתנ"ך והדמות שהכי סקרנה אותי זאת הדמות של לאה, חשבתי הרבה על הבחורה הזאת שבעצם אף אחד לא שאל אותה מה היא אוהבת, מה היא רוצה או מה החלומות שלה. אנשים סביבה סידרו לה את ה-'אושר' שלה שהוא בעצם חלק מהאינטרס של אבא שלה לחתן אותה לפני שהוא מחתן את האחות שצעירה ממנה וכמו כן חלק מהתפקיד שלה בתנ"ך הוא להיות אחת מארבעת האימהות".

למרות שזבה מתעניין בתנ"ך הוא לא אדם דתי, לטענתו אדם דתי לא היה כותב כזאת אופרה, מכיוון שיש בה הרבה ביקורות על התנ"ך. "התסריט של האופרה מבקר את העובדה שהתנ"ך הוא סיפור של גברים, בו רק הגברים חשובים, רק הם מדברים, הם היחידים שיש לה רצונות ודעות. הנשים נאלצות לשתף עם זה פעולה, להשלים עם זה ולעשות את המוטל עליהם שזה אך ורק להביא ילדים וגם הילדים שהם מביאות צריכים להיות זכרים, כי בדרך כלל הבנות נחותות".

אתה חושב שהאפליה הזאת קיימת גם היום?

"בכל מקום שבני אדם נמצאים בו, יש אפליה, העדפה, ניצול ואפילו רוע, אין מה לעשות זהו טבע האדם, חוסר הצדק קיים תמיד ויש הרבה 'לאות' ו-' ישמעאלים' שמגורשים".

צילום: יוסי צבקר
צילום: יוסי צבקר

תגובות

להשאיר תגובה