איך הפכה תל אביב לאחת הערים היקרות בעולם לתיירים, רוני פורטיס, מנכ"ל הילטון מנסה להסביר

לא שבאמת היינו זקוקים לחיזוק חיצוני למה שכבר ידענו והרגשנו בכיס הקולקטיבי אחרי כל כניסה לחנות מכולת מקומית, אך שני סקרים שהתפרסמו במרחק שבוע האחד מהשני בחודש האחרון אוששו את מה שאנחנו אומרים כמעט כל יום – ישראל יקרה ותל אביב, בירת ההוויה הישראלית אם תרצו, יקרה שבעתיים. זה מתבטא במחיר הבירה שאנו שותים והרבה יותר במחיר שנשלם לו נרצה להתפנק בלינה בבית מלון.

בראיון מיוחד מסביר השבוע מנכ"ל הילטון ישראל, רוני פורטיס, ל-TLV TIMES את הסיבות למחיר הגבוה ללילה בחדר בבית מלון בתל אביב.

"בכל סקר אפשר להציג דברים כפי שרוצים", טוען פורטיס. "אנחנו ענף המתקיים במדינה לא זולה, אך יחד עם זאת אנחנו לא יקרים יותר ממדינות אירופאיות או אמריקאיות, אנחנו כן יותר יקרים ממדינות מסביבנו, בזה אני מסכים, אבל השאלה היא את מה משווים ולמה? כיום יש לנו מוצרים שונים מבתי מלון שונים בחו"ל, שלהם יש דברים שלנו אין ולנו יש דברים שאצלנו הם קבועים. בכל פעם שאני נוסע לחו"ל לאחד המלונות ברשת, ומקבל את המחיר המוזל אני משלם בערך 190 דולר ללילה, אחרי הוזלה וזה כולל בדרך כלל רק את עלות החדר, בשביל ארוחת בוקר תשלם עוד 70 דולר, בשביל אינטרנט וכיסא ליד הבריכה תחויב בעוד 35 דולר, זה חיוב אוטומטי שהמלון עושה גם אם לא השתמשת במתקני המלון וזה עוד לפני שנגענו במע"מ שמוסף לחשבון בסוף החופשה. כך שלהגיד שאנחנו יקרים יותר זה מוזר".

דבריו של פורטיס אינן רשימת הצדקות, גם הוא לא חש בנוח מכך שמחירי חדרי המלון בעיר עלו ב-8 אחוזים, אך יחד עם זאת טוען בבירור כי בהילטון תל אביב תשלם יותר מ-241 דולר ללילה, אך המחיר משקף את השירות, האיכות ושם המותג. "הסקר הזה יכול להיות מוטעה, מכיוון שלפעמים משווים בין הילטון ת"א להילטון לונדון, כאשר בלונדון 22 מלונות הילטון, ורק אחד, האקסלוסיבי ביותר, הילטון פארק ליין, משתווה אלינו ברמה. הייתי רוצה להיות זול יותר, אבל זה בלתי אפשרי כרגע, כי חלק מהעלות עבור החדר היא עלות תפעול המלון והיא מאוד גבוהה בישראל".

FORTIS 08

אנחנו יושבים בטרקלין החדש והמשופץ של הילטון תל אביב הממוקם בקומה ה-17, ממנה נשקף הנוף המדהים של העיר העברית הראשונה. מימין, מבעד לחלון הענק אפשר לראות את אינסופו של הים ומאחורי גבו של פורטיס מתפתל לו קו החוף הכול כך מוכר של העיר. מפעם לפעם ניגש אל פורטיס לקוח מרוצה ומברך אותו על המלון והטרקלין בו מוגשות ארבע ארוחות ביום והוא פתוח באופן רציף משש בבוקר ועד אחת עשרה בלילה. שישה מיליון שקלים, עלה השיפוץ הכולל לטרקלין   שהסתיים לפני כחודשיים, וקשה שלא לחוש את היוקרה הניתזת מכל עבר בו. התקתוק שבו מוצא האוכל לאורחים, דיוק הגמירה של המוצר וכן קבלת הפנים של שתי הדיילות בכניסה אליו – כולם מזכירים לך איכויות שרואים לעתים רחוקות במלונות בארץ.

לרגע אחד במהלך הראיון פורטיס מרשה לעצמו ללגום מהקפה ולהביט החוצה אל הים, לחייך ולומר משהו על השמש. פנימה אל תוך החדר הוא לא צריך להסתכל. המנכ"ל בן ה-62, מכיר כל נע ונד ברשת שבה הוא עובד כבר 38 שנה. את מלון הילטון תל אביב הוא מנהל זה 12 שנים, כאשר לפני כארבע שנים התמנה גם למנהל הרשת עצמה בארץ, רשת הכוללת את הילטון תל אביב, הילטון מלכת שבא באילת, וכן גולת הכותרת, מלון הוולדוף אסטוריה בירושלים.

כשאני מבקש ממנו להבין האם יש עוד דברים מלבד יוקר המחייה המכביד שגורמים למלונות בתל אביב להיות כל כך יקרים הוא עונה לי בפשטות שכן. ישנם עוד שלושה מרכיבים עיקריים שתורמים להעלאת המחירים בכל מלון בישראל בכלל ובתל אביב בפרט. הראשון הוא מחיר הארנונה, השני הינו מחיר הכשרות אליה מחויבים כל המלונות והאחרון הוא מחיר העובד מהזוטר עד הכי בכיר וחוקי העבודה שנוצרו פה. "אלו שלושה אלמנטים שמעלים את המחיר של חדר המלון כי הם צריכים להיות מגולמים בו", הוא מסביר. "יש פה הרבה מאוד חוקים שנוגעים בתיירות, שאת כולם אנחנו חייבים לכבד, אחרת יסגרו אותנו".

Grand Vista Room

נדמה כי הנושא שמבדיל הכי הרבה את המלונות בארץ מהמלונות בחו"ל הוא נושא הכשרות, לכאורה מדובר בעניין פשוט – הפרדה בין בשר לחלב – אך בפועל מדובר בעלויות כפולות ומכופלות עבור כל מלון בארץ. "אף אחד לא מאלץ אותנו להיות כשרים, אבל אני לא מכיר מישהו בארץ שינסה להפעיל מלון, כאשר סוג קהל כמו הארגונים היהודים שישנים פה המון, לא יבוא אליו. אתה חייב מטבח כשר, כי ללא מטבח שכזה לא יתקיימו במלון שלך חתונות למשל כי הרבנות לא תשלח רב לעשות חופה, כך שהמערכת הזו סוגרת אותך יפה מכל הפינות".

כאמור, כשרות מבחינתו של פורטיס מהווה כעשרה אחוזים מהוצאות המלון בשנה, אך בלעדיה הוא היה מפסיד הרבה יותר לקוחות. רק בשנה האחרונה שהייתה שנת שמיטה הירקות והפירות שקנתה הרשת עלו ב-5-6 אחוזים לדבריו, מחיר שהיה חייב לספוג ותורגם במחירי החדר של המלון. "באופן מעשי מאלצים אותנו לקנות את המזון שלנו רק מספקים מסוימים שיוצרים מונופול", הוא מסביר, "מדובר במוצרים שמאושרים על ידי הרבנות וזה תמיד עולה יותר כסף, כך זה עובד במדינה שלנו".

אך הכשרות לא רק עולה יותר, בישראל היא מובנת באופן עמוק מכפי שניתן לתאר בעולם המלונאות. "בכל מלון, עוד לפני שמתחילים לבנות אותו בונים שני מטבחים, מה שמצריך פי שניים שטח בנייה, יש מטבח חלבי ומטבח בשרי, קונדיטוריה פרווה וקונדיטוריה חלבית. כל דבר שנקנה בתחום המטבח בארץ נקנה למעשה פעמיים, סיר למטבח חלבי וסיר למטבח בשרי, לתוך זה תכניס את עניין הבלאי ושימור שעולה אף הוא כסף וזה מבלי להזכיר את העובדה שבכל מלון מחזיקים גם סט שלם של מלאי שמיועד רק לפסח. מדובר בעלויות שמישהו צריך לשלם אותן".

נושא נוסף שמכביד על תקציב ההוצאות של בתי המלון בארץ על פי פורטיס הינו האבטחה, לנוכח הסיכונים הביטחוניים הקיימים גם כאן בתוך הארץ ובלב ליבה של הבוהמה הישראלית, המלונות בתל אביב צריכים בכל רגע נתון להחזיק מספר אנשי ביטחון, שעלותם נכללת בתוך מחירי החדר. "אנחנו משלמים למעלה ממיליון שקלים בשנה על אבטחה במלון", הוא מצהיר. "כי אנחנו צריכים לעמוד בדרישות האבטחה של המשטרה, אחרת לא נקבל רישיון עסק".

 

 

 

29 הערות

להשאיר תגובה