מה צריך לדעת כשבוחרים בתרומת זרע

לא ניתן להמעיט בחשיבותה של בחירת תורם זרע, אשר השלכותיה ילוו אתכם ובעיקר את ילדכם עוד שנים רבות. כיצד בוחרים בנק זרע ומהו ההליך הצפוי? מיהם התורמים ואילו בדיקות הם עוברים? התשובות לשאלות אלו ונוספות בכתבה שלפניכם.

בישראל פועלים מספר בנקי זרע ציבוריים ופרטיים, כאשר במרבית המקרים הבנקים הפרטיים מציעים מגוון רחב יותר של תורמים איכותיים, בעיקר משום שהם יכולים לשלם יותר לתורמים וכן לבצע בדיקות נרחבות יותר. כצעד ראשון מומלץ ליצור קשר עם שניים או שלושה בנקים כדי להתרשם ממאגר התורמים, סוגי התורמים, מערך הבדיקות הגנטיות שמבוצעות, פיקוח ברמה ארצית ובינלאומית, ההקפדה על איכות ומגישת השירות באופן כללי. יש לציין כי כל הבנקים בארץ עובדים עפ"י תקנות ובהתאם להנחיות. אחד מהם, קריובנק, גם פועל עם מערכת הבטחת איכות של הרשות הלאומית להסמכת מעבדות  ואף קיבל הכרה מטעם ה-FDA האמריקאי (רשות התרופות והמזון של ארה"ב). הוא גם זה שמציע את מאגר התורמים הגדול בישראל.

 

מיהם התורמים?

בכל בנק זרע נעשית הערכה וסינון של התורמים בהתאם לרגולציה בארץ. יחד עם זאת, קיימים בנקים שבהם ישנה הקפדה יתרה על איכות התורמים, למשל גובה שאינו נמוך מ- 1.78 מטרים, פסיכומטרי בציון גבוה או לימודים במוסד אקדמי איכותי. מבחינה גנטית, כל בנק זרע מבצע בדיקות גנטיות לתורמים על פי המלצות איגוד הגנטיקאים, אך כיום התפתחות הטכנולוגיה הגנטית מאפשרת ביצוע הערכה של מחלות גנטיות ברמה שיכולה להבטיח לידת ילוד בריא גם למחלות פחות שכיחות. כדאי לבדוק האם בנק הזרע שבו בוחרים מבצע לתורמיו את אותה בדיקה מתקדמת שנקראת ריצוף גנטי.

מהו ההליך הצפוי?

עוד לפני שמתחילים לחפש את התורם מומלץ להכין רשימת משאלות המורכבות מהתכונות הכי חשובות שמחפשים. כך לדוגמא, רצוי להבין אם ישנה העדפה לאדם בעל יכולות מתמטיות מפותחות, אוריינטציה אומנותית, מאפיינים פיזיים מסוימים, וכן הלאה. לאחר שמשלימים את הרשימה ומדרגים את המאפיינים החשובים ביותר, נכנסים לאתר האינטרנט של בנק זרע המציע קטלוג מקוון. בקטלוג ניתן לצפות בחינם ברשימת התורמים ובמידע הקיים אודותיהם: תחום העיסוק, תכונות אישיות, היסטוריה רפואית ומשפחתית, ועוד.

סביר להניח שגם לאחר העיון ברשימה יהיו התלבטויות ושאלות, ובדיוק בשביל זה עומד לרשותכם צוות הבנק. הצוות כולו מקדיש עצמו למענכם, על מנת לסייע ולהנחות אתכם באופן אישי לאורך התהליך.

הצוות יטפל בכל ההיבטים הרפואיים שקשורים בעיקר לסוגיות גנטיות, אך גם לנושאים הקשורים לתהליכי הזרעות או IVF. חלק מבנקי הזרע מציעים לבצע את כל תהליך הטיפול בכללותו, החל מרכישת מנות הזרע ועד לביצוע הזרעה או טיפול IVF.

 

אילו בדיקות עוברים התורמים?

 

התשובה לשאלה זו משתנה בין הבנקים, שכן יש כאלו המחמירים יותר מדרישות הרגולציה הבסיסיות על מנת להגביר ככל האפשר את הסיכוי להולדת תינוק בריא.

למשל, קריובנק מציע כ-200 תורמים המחולקים למספר קטגוריות בהתאם למערכת הבדיקות הגנטיות אותה הם עוברים: עשרות בדיקות של מוטציות שכיחות, ריצוף גנטי מלא והמתקדם ביותר כיום, בדיקת ה-CMA (הצ'יפ הגנטי) המזהה חוסרים ועודפים בגנים הקשורים לבעיות נפשיות ושכליות.

הקטגוריה הראשונה היא תורמי "פרימיום", שעוברים בדיקות ל-107 מוטציות ב-54 מחלות.

הקטגוריה השנייה היא תורמי "פרימיום פלוס" שעברו ריצוף גנטי של 316 גנים. בדיקת הריצוף הגנטי היא בגדר חדשנות טכנולוגית שכעת זמינה גם לקהל הרחב והיא שונה לחלוטין מהבדיקות הרגילות שנעשו עד כה, כך שמדובר ביתרון גדול למי שמחפש שקט נפשי בעניין המחלות הגנטיות.

קטגוריית תורמים נוספת היא תורמי "פרימיום FDA" שעברו בדיקות מחמירות על פי דרישות ה-FDA האמריקאי.

לבדיקות הגנטיות יש חשיבות גדולה ובמיוחד עבור נשים שהינן נשאיות למוטציה גנטית כלשהי, על מנת להפחית למינימום את הסיכון להעברת המחלה לתינוק.

 

לפרטים נוספים פנו אל צוות קריובנק בטלפון 1-700-700-993

תגובות

להשאיר תגובה