אם גם אתם החלטתם שאתם ממש רוצים לעשות את החגים בבית הכנסת הקרוב לביתכם, הנה כמה בתי כנסת שיתאימו לכולם. פרוייקט מיוחד לחגים

הכי שוויוני

שם: קהילת נווה צדק

איפה מתפללים?  בנווה שכטר מרכז לגסי הריטאג' לתרבות יהודית. רחוב שלוש 42.

למה? בגלל השיק והאווירה הנוסטלגית.

קהל: מסורתיים ליברליים, חובבי אומנות ונוסטלגיה.

בחגים: פתוח לכל, מקומות שמורים לחברי קהילה (דמי חבר בסך 400 שקלים לשנה).

בית הכנסת של קהילת 'נווה צדק' נמצא במבנה טמפלרי יפהפה שעבר שחזור. זוהי קהילה שוויונית ופתוחה, שלא רק סופרת נשים למניין אלא מקבלת אותן כחלק פעיל ושווה בתפילה. נוסח התפילות והמנגינות משלב ישן עם חדש, אשכנזי עם ספרדי, כך גם סגנון הקריאה וספרי התורה עצמם. ולפעמים אפשר לשמוע אפילו תפילה בנוסח תימני.

"כשרב בית הכנסת, רוברטו ארביב, נושא דרשה על פרשת השבוע", מספרת שירי לב ארי חברת הקהילה וכתבת 'הארץ', "זה תמיד פותח עולמות של רוח ומחשבה על כבוד הזולת, על שלום, על צלם האלוהים שבו נבראו כל בני האנוש ועל מציאות חיינו בישראל של כאן ועכשיו. בית הכנסת מזכיר לנו שהוא לא עוד מושג ארכאי, אלא רלוונטי לחיינו יותר מתמיד. עוגן רוחני".

www.neve-schechter.org.il

נווה_שכטר_(1)

הכי פלורליסטי

שם: בית דניאל ליהדות מתקדמת

איפה מתפללים?  בני דן 62

למה? תפילה על גדות הירקון וקורסים מרתקים.

קהל: אוהבי אדם ויהדות שלא פוחדים משינויים ומוכנים לקרוא באותו סידור את ביאליק ואת רש"י.

בחגים: תשליך קהילתי, תפילה לילדים וסדנת קישוטים לסוכה. רוב המקומות לא שמורים מראש.

לפני 20 שנה הקים הרב מאיר אזרי יחד עם שותפים לדרך את בית הכנסת שהוא מן המובילים בעולם בפיתוח מודל יהודי קהילתי. במרכזו בית התפילה שמתקיימות בו תפילות שוויוניות ופעילות קהילתית היונקת את כוחה מאופיו הייחודי של הקהילה הרפורמית והשוויונית. המקום משמש בית למאות משפחות החברות בקהילה ואלפים הבאים בשעריו לתפילה, לטקסי מעגל החיים לחוויה רוחנית וללימוד לא פורמאלי. "האורחים שלנו נפעמים מכך שהיהדות יכולה להיות מכילה, שוויונית ומכירה באדם באשר הוא אדם", מספרת רות שכטר ומוסיפה מהחוויה שלה: "המפגש עם קהילת בית דניאל היה מרומם ומזמין, הייתה הרגשה כי הנה הגענו הביתה".

www.beit-daniel.org.il

בית_הכנסת_בית_דניאל_בתיקון_ליל_שבועות

הכי גיי פרנדלי

קהילת 'יחד'

איפה מתפללים? בית הספר 'צייטלין' ברחוב צייטלין

למה? כי יש מקום לכולם.

קהל: כולם, להטבי"ם לא דתיים שרוצים לטעום יהדות וגם כאלו שהפסיפס האנושי לא מאיים אליהם.

בחגים: הרצאות ותפילה שפתוחה לכל.

קהילת 'יחד' שמונה 700 חברים הוקמה לפני שמונה שנים כאשר רב בית 'יקר' צירף אל קהילתו את הקולנוענית אביגיל שפרבר שהקימה את 'בת קול' – ארגון דתיות פמיניסטיות. אך לפני כמה שנים כאשר לא הותר לזוג נשים בקהילה לערוך קידוש לפני הנישואין בבית הכנסת הם פרשו עם עוד משפחות וגבשו עצמם כקהילה שמורכבת לא רק מלהטבי"ם. שפרבר מתנגדת להקמת קהילה שחברים בה רק להט"בים, "זה יוצר פילוג ובועה. צריך להכריח את החברה להתמודד עם זה שאנחנו חלק מהבנים והבנות שלה", היא אומרת ומוסיפה: "אנחנו קהילה דתית שדוגלת בשוויון ובקהילת כל אדם, לכן בבית הכנסת נשים יכולות לעלות לתורה, לקרוא הפטרה ולדרוש".

בית_הכנסת_של_קהילת_יחד

הכי קלאסי

בית הכנסת הגדול

איפה? אלנבי 110

קהל: מסורתיים פלוס וכאלו שרוצים לכפר במצווה אחרי בילוי ב'פורט סעיד'

למה? בגלל הארכיטקטורה.

בחגים: פתוח לקהל הרחב – עליות לתורה בתשלום ומקומות שמורים. דמי חבר 500 שקלים לשנה.

בית הכנסת שחוגג בימים אלו 90 שנה להיווסדו ידע עליות ומורדות במהלך השנים. רק לפני שנה, לאחר שהמקום הלך ודעך, נכנסה למקום הנהלה חדשה בראשותו של נשיא בית הכנסת, שלמה פיבקו, תל אביבי בן 33. פיבקו הכניס רוח חדשה למקום, מינה רב בן 26 ועורך קבלות שבת ואירועים. "אנחנו מזמינים אלינו חברים מכל קצות הקשת האפשרית. במיוחד לקבלות השבת שאנחנו עורכים אליהן מצטרפים לא אחת הסועדים של 'פורט סעיד', הוא מספר.

http://tlvgreatsynagogue.org/

בית_כנסת_הגדול

הכי ישראלי

בית תפילה ישראלי

איפה? לסל 7

קהל: אנשים שאוהבים אנשים לא פחות משהם אוהבים את אלוהים וכאלו שמחפשים קהילתיות עם או בלי כיפה.

למה? כי כל תפילה היא ריקוד של הלב ושל הרגליים.

הארגון פועל כבר 11 שנים להתחדשות יהודית בארץ מקיים חיי קהילה, לימוד וטקסי חיים שוויוניים, לצד עשייה חברתית כשהרעיון המנחה הוא שילוב של מסורתי ועכשווי, יהודי וישראלי.

ד"ר שונית שחל פורת, חוקרת תרבות יפן שלפני כמה שנים הצטרפה לקהילה כאשר הייתה נוהגת (ועדיין) להלך לה בנמל עם בנה איל – ילד בן 13 עם לא מעט מגבלות פיזיות אבל עם הרבה נפש יתרה. באחת מאותן קבלות שבת שיותר זכורה לה, היא משתפת: "אימי יוספה בכתה מהתרגשות והיו לה סיבות טובות לכך – קבלות השבת הללו הזכירו לה את קבלות השבת של סבי יהושע שוניה ז"ל, שהיה מצאצאי הבעש"ט – רב שהפך לסוציאליסט אבל גידל את בנותיו עם נשמה יתרה, והסיבה השנייה היא התנהגותו של איל שהוא תמיד חסר שקט ואינו עומד במקום, אך לא רק שהיה סבלני הפעם אלא זיהה את תפילת 'שמע ישראל' והילד שמתקשה בדיבור אמר בסוף 'אמן'.

פתוח לקהל / מקומות שמורים כרוכים בדמי חבר שנתיים בסך 400 שקלים.

בחגים: נערכים במקום 'תפילות ילדים' וטקס קבלת ראש השנה בנמל ת"א.

http://btfila.org/

בית_תפילה_ישראלי

7 הערות

להשאיר תגובה