מדריך לגירושין נכונים ובריאים

הנתונים הסטטיסטיים האלה אינם קלים: בישראל של היום, זוג אחד מתוך שלשה מתגרש, כאשר שיאנית הגירושין הארצית הינה ירושלים, שם זוג אחד מכל שני זוגות ימצא עצמו שוב על מדרגות הרבנות. עו"ד מורן סמון העוסקת כ-11 שנים בדיני משפחה, ומשמשת כיו"ר הוועדה לטיפול בתלונות שווא בלשכת עוה"ד, מוצאת שגברים אינם מודעים כראוי לבעיות העומדות מולם בהליך הגירושין, וחשוב מאד לידע אותם על אותם אספקטים, אחרת במהלך התהליך הדבר יהיה בעוכריהם.

מתגרשים גברים חייבים לדעת על קיומם של נתונים סטטיסטיים מובהקים, אשר קשה מאוד להתחמק מהם: המשמורת עוברת כמעט אוטומטית לאם, אלא אם מדובר במקרה חריג במיוחד, וזאת גם במקרים בהם הילדים אינם קטנים מאוד, ואינם עונים לקריטריונים של חזקת הגיל הרך, המחייבת השארה של הילדים במשמורת של האם. המשמורת הניתנת לאם, שומרת על דרישה קבועה לדמי מזונות מהאב.

דבר נוסף שגברים מתגרשים חייבים לקחת בחשבון, הינו בעייתיות הטיפול בתלונות בגין אלימות במשפחה בישראל. עד היום עדיין לא שונתה הנחיה 2.5 של פרקליטות המדינה, המנחה בין היתר שלא להעמיד לדין פלילי אישה שחזרה בה מתלונתה. ההנחיה הורחבה כך, שהיום כמעט ולא מגישים כתבי אישום נגד נשים שתלונתן נסגרה, אם בעילה של "חוסר אשמה", או אם מדובר בתלונת שווא. למעשה, אין כיום סנקציות על הגשת תלונות שווא ע"י נשים, בעוד שנגד גברים אשר הגישו תלונה, שהתבררה כתלונת שווא – קיימות סנקציות.

מתגרש צריך היום לנקוט במשנה זהירות, ולהיות עם אצבע על הדופק, על מנת להימנע ממעצר מיותר בשל תלונת שווא. הוועדה לטיפול בתלונות שווא שעו"ד מורן סמון עומדת בראשה, צפויה לפעול בשיתוף עם משרד המשפטים, לשינוי ההנחיות הפנימיות כאמור, ולשינוי החוקים המתייחסים לתלונות שווא, כך שתחודש המלחמה במתלוננות שווא, ותוגבר האכיפה כלפי מקרי אלימות שבאמת קרו.

חלק ניכר מהמתגרשים חווים היום מצב של תלונות, המשמשות ככלי ליצירת לחץ על הצד השני. סיטואציה העשוי לגרום לניכור הורי, בעלת השלכות שליליות מהותיות על ילדי המתגרשים, הגדלים כדור ספוג מלחמות גירושין, ועם דעות שליליות עתידיות על זוגיות ומשפחתיות.

בשל הקושי הנפשי העצום שמעורר תהליך הגירושין, גם במקרה של תלונות שווא וגם במקרה של סכסוך קשה בין בני הזוג, עו"ד סמון ממליצה למתגרשים לשלב בטיפול המשפטי, גם מטפל משפחתי רגשי צמוד. משרדה של עו"ד סמון עובד בשיטה המשלבת טיפול במישור המשפטי והאישי-משפחתי בו זמנית: כחלק מהליווי המשפטי, מחברת עו"ד סמון את לקוחותיה עם מטפל/מטפלת משפחתיים, המאבחנים במפגש הראשון את הלקוח ואת ילדיו, ולאחר מכן הם  ממשיכים לקבל ייעוץ בהתאם למצב המשפחה, וזאת בעיקר כדי לעזור בהתמודדות היום יומית, עם חייהם במציאות המשתנה בה הם נמצאים. לאחר מכן ניתנת השלמת ייעוץ טיפולי באמצעות שיחות וידאו, על מנת לבחון צרכים טיפוליים נוספים.

השיטה המשולבת הזו פותחה על ידי עו"ד סמון, כדי להשיג מספר מטרות: ראשית, לתת מענה להורה המתגרש,  בהסתגלותו לתהליך הגירושין. שנית, לתת מענה לבעיות של הילדים, מתוך הבנה שהינם חלק אינטגרלי בתהליך. כשם שההורים צריכים להסתגל לרעיון הגירושין, כך גם הילדים אשר באופן טבעי מרגישים קשה עם מהלך זה שנכפה עליהם, ולחלוטין גם מהווה עבורם רעידת אדמה נפשית. מטרה שלישית הינה נטרול רעשי רקע, שכן זוגות רבים מקדישים זמן רב לאמוציות, לכעסים ולמשקעים מן העבר, דבר המקשה מאוד על ניהול הליך הגירושין.

באמצעות שילוב מערך טיפולי אישי-משפחתי בתהליך הגירושין, הלקוח מקבל למעשה מענה גם לצורך האמוציונאלי מול בן הזוג. ואזי כאשר מנטרלים את האמוציות, אפשר לגשת ולטפל בצורה מיטבית יותר בהליך הגירושין, ובכך לתת ללקוח את המענה הטוב ביותר בעבורו ובעבור המשפחה שלו.

עו"ד מורן סמון, בעלת משרד "עורכי דין מורן סמון", מתמחה בדיני משפחה וירושה, משמשת כיו"ר הועדה לטיפול בתלונות שווא בלשכת עורכי הדין, חברה בכירה בועדת המתמחים הארצית בלשכת עורכי הדין, וחברה בבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין, מחוז תל אביב ומרכז. כ"כ עו"ד סמון פעילה בכנסת, במטרה להביא לשינוי חקיקתי בתחום תלונות השווא, מקדמת מחקרים בנושא יחד עם גופים גדולים, וגם מרצה בלימודי החוץ של אוניברסיטת בר-אילן, בפני חוקרים פרטיים וקב"טים.

פייסבוק: מורן סמון משרד עורכי דין

 

תגובות

להשאיר תגובה