איך הפך הטלפון הסלולרי למכת מדינה,  לגורם מספר 1 בתאונות הדרכים וכמטרה ממוקדת של אגף התנועה במשטרת ישראל. טור משפטי מאת עו"ד משה אלון,  קצין משטרה בעברו וכיום עו"ד בתחומי התעבורה,  פלילי ופשיעה כלכלית. בטור מיוחד בנושא כאוב ומסוכן ביותר –  שימוש במכשיר סלולרי בנהיגה

מה לא נאמר על הטלופנים הסלולריים?  שהם פולטים קרינה ומסרטנים,שהילדים הפסיקו לשחק עם החברים ועברו למסך הקטן,  על שיימינג,  על רשתות חברתיות ומה לא ?  אבל הנושא הכאוב ביותר הוא השימוש במכשיר נייד בזמן נסיעה אשר גורם להסחת דעת וכתוצאה מכך הפך לגורם משמעותי ביותר בגרימת תאונות דרכים עם פצועים והרוגים !

בשנים האחרונות נאלצת משטרת ישראל להתמודד עם אכיפה משמעותית וחסרת פשרות בתופעת השימוש בטלפון נייד.  מדי שנה נרשמים עשרות אלפי דו"חות על שימוש בטלפון סלולרי.  

במהלך השנים האחרונות,  בכלל,  ובשנתיים האחרונות בפרט,  לאור עליה משמעותית בתאונות הדרכים בהם הסיבה העיקרית היא "הסחת דעת" עקב שימוש במכשיר נייד,  אשר גבתה אחוזים רבים מבין הסיבות לנפגעים ולא עלינו הרוגים,  

עוסקים משטרת ישראל ומערכת המשפט לילות כימים,  תוך סיוע של אנשי מקצוע ממגוון תחומים  ביניהן: פסיכולוגים,  מומחים להתמכרויות ואחרים,  כיצד ניתן להפסיק עם התופעה הנוראית הזו.  בינתיים,  עד שאתם,  כן אתם, תשכילו לשים את הסלולרי במתקן ריסון ותפסיקו להיות מכורים למסך הקטן ולכל התרעה ברשת חברתית כזו או אחרת שמקפיצה אתכם וגורמת לכם לשכוח שאתם על הכביש וסביבכם נהגים תמימים אחרים,  עד אז תמשיך מערכת האכיפה על זרועותיה לנסות ולגרום לכם "בכוח" ובאמצעים הרתעתיים להפסיק.  

בתחילת 2018, שונו התקנות של אכיפת עבירה בשימוש במכשיר סלולרי.  אם עד כה היה סעיף האישום "נהגת ברכב הנ"ל ובעת שהרכב היה בתנועה השתמשת בטלפון נייד שלא באמצעות דיבורית" ועל השוטר היה לפרט את מהות העבירה ומה עשיתם עם המכשיר: הקלדתם על גבי המסך,  החזקתם את המכשיר מול פניכם,  ליד החזה או ליד האוזן והנעתם את שפתיכם וכו',  הרי שבשינוי החדש נוספה המילה החשובה "אחזתם".  המשמעות –  אין על השוטר להוכיח או לפרט מה היה השימוש אלא מספיק שהרכב היה בתנועה והטלפון הנייד שלכם היה בידכם.  סעיף נוסף מחמיר לא פחות מאפשר אכיפה גם אם המכשיר היה במכשיר עגינה והקלדתם על המסך שלא על מנת לחייג.  הסכום לתשלום נשאר אמנם 1000 ₪ אולם נקודות החובה הנלוות אליו הועלו מ – 4 ל -8 נקודות !!!  המשמעות,  שאם יש לכם עבירות קודמות הדו"ח הנ"ל יגרום לכם להגיע ללא אחרת מאשר "קורס נהיגה מונעת" ויקרב אתכם בצעדים גדלוים למצב של שלילת רישיון – על-ידי בית המשפט או על-ידי משרד הרישוי.

במידה ולא ידעתם –  פסילה של מעל 12 חודשים תחייב אתכם ברישיון נהיגה חדש,  כולל תאוריה וטסט.  אם תעזו לשבת ליד ההגה בזמן שאתם בשלילה צפו למעצר ולרישום פלילי.  זו ההזדמנות להדגיש כי באגף התנועה התקבלה הנחייה חד משמעית,  בניגוד לעבירות אחרות,  לא לתת דו"ח הזהרה על עבירת שימוש בסלולרי גם אם זו עבירת התנועה הראשונה שלכם.

וכמו בכל דבר בחיים ישנם גם טעויות וגם השוטרים,  תאמינו או לא,  הם בני-אדם אשר יוצאים מדי בוקר,  ערב ולילה לעבודה בשביל לשמור על החוק –  וכן, כן גם להציל חיים בכבישים.  אגב,  זה הזמן להסיר כמה מיתוסים:

אין,  ואני חוזר,  איןןןןןןןןן חובה על שוטרים לעמוד במכסות של דו"חות

  • ריבוי דו"חות לא מעניקים לשוטרים בונוסים,  נופשים ואחרים
  • הכסף מהדו"חות לא מגיע לשוטר ותאמינו או לא אפילו לא למשטרה אלא למשרד המשפטים
  • כששוטר נותן לכם דו"ח לא יעזור כמה "תברכו" אותו הכסף לא ישמש לקניית תרופות.  ואולי היתה פה נימה של ציניות אבל אזרחים יקרים  לתשומת ליבכם,  העלבת עובד ציבור עשויה להסתיים במעצר ומאסר של עד שנה.
  • בניגוד לעבירות אחרות אשר הסיבה להן עשויה להיות חוסר תשומת לב,  תנאי שטח (מפגע מסתיר,  מזג אוויר וכו') עברת טלפון סלולרי היא עבירה המתחילה תוך מודעות מוחלטת של הנהג ברגע שלקח את המכשיר ליד.
  • הלוויה,  ירידת מים,  אשפוז של קרוב משפחה,  ילד ששכח אוכל בבית הם לא סיבות לשימוש בנייד

ועוד חשוב לדעת –  גם שימוש בסלולרי בכלי רכב ממונעים כמו אופניים חשמליים,  קורקינטים חשמליין וכו' ניתן לאכוף באמצעות דו"ח תעבורה בדומה לרכב רגיל. יחד עם זאת,  למרות האמור ולמרות שהפוסט הזה מטרתו אחת –  לגרום לכם להפסיק שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה וכיוצא מכך הצלת חייכם וחיי הסובבים אתכם,  יחד עם כל אלו ישנם מיקרים בהם דו"ח על שימוש "לכאורה" במכשיר סלולרי הוא לא דבר של "עובדה" ויש מקרים בהם עו"ד המתמחה בדיני תעבורה יכול לסייע בידכם להוכיח את חפותכם או לפחות להקטין את רוע הגזירה במיקרים מסויימים.

לכן במידה ואתם מרגישים שנעשה לכם עוול,  שבאמת לא נגעתם במכשיר הסלולרי ומדובר בטעות של השוטר פנו לעו"ד תעבורתי שיעשה ככל יכולתו לסייע בידכם במסגרת החוק. והחשוב ביותר,  כשאתם נוהגים, לבד ובוודאי עם חברים ומשפחה,  השתיקו את המכשיר,  שימו אותו במתקן עגינה וחברו לדיבורית ואל תתנו למכשיר לקחת את חייכם מידיכם. סעו בזהירות.

יש לכם שאלה? מוזמנים לכתוב למייל : [email protected]  או לעמוד הפייסבוק – משה אלון ושות'

תגובות

להשאיר תגובה