החיים הדינמיים שיש לנו משאירים מעט זמן למטלות הבית: לערימות הכביסה, הבלגן בחדרים והמהפכה בארונות. יש אנשים שהפכו את התשוקה הבוערת שלהם לסדר וארגון למקצוע.

איריס בן אריה נכנסת כבר 13 שנים לבתים ומשליטה בהם סדר: הום סטיילינג, ייעוץ לארגון הבית, בחירת ריהוט, שיפוץ וצביעת אביזרים זה מה שהיא הכי נהנית לעשות. "יש בלבי חיבור חזק לעשייה ולשינוי. אני משפיעה על אנשים שאני עובדת איתם וגורמת להם להכניס לחייהם סדר, ולשנות הרגלים ודפוסים. המפגש הזה מאוד מרגש אותי, דרך החפצים אני פוגשת את העבר וההיסטוריה שלהם".

מאז שבן אריה זוכרת את עצמה, היא תמיד הייתה אובססיבית לסדר וארגון. "זה כמו התאהבות, אני מכורה לאסתטיקה וליופי, ובתים של אנשים תמיד ריגשו אותי", אומרת בן אריה ומספרת על בית ברמת השרון שהוזמנה לסדר אותו. "האם היא ציירת חובבנית, שאספה מאות ציורים, חלקים וחפצים מתפוררים, לאב היה אובססיה לייצור יין, ולשם כך אסף ערימות של שעמים, בקבוקים וקרטונים, הבית נראה כמו מחסן. הוצאתי משם כמויות מטורפות של זבל עד שסוף סוף נכנס לשם אור".

עוברים תהליך דרך ארגון הבית

בן אריה מספרת שהיא "מלאת חמלה לאגרנים, שלא יכולים לעצור את עצמם מלאסוף חפצים. אני פוגשת אנשים שהבית בולע אותם ומלמדת אותם איך ליצור סדר וארגון בחללים. הם עוברים תהליך דרך הארגון של הבית. בשלב הראשון אנחנו מנקים ומוציאים מהארונות את כל מה שלא משרת את דיירי הבית. בשלב השני אני מכניסה אתסטיקה ודקורציה, פריטים ותמונות שיספרו את הסיפור של מי שחי בבית, כמו שיש בבתים של אמנים. אני מאמינה שלכל אחד יש את הגוון שלו".

בן אריה מספרת שפונות אליה בעיקר נשים, חלקן אגרניות כפייתיות שמודעות לעצמן, חלקן בתהליכי מעבר דירה, או אנשים שחיים בבלגן קיצוני ולא מצליחים לארגן אותו בעצמם. "יש אקט פסיכולוגי בתהליך, לחלק מהם קשה להיפרד מהחפצים, והם מנסים להתנגד. חלק מהנשים מרגישות כישלון גדול שהן לא מסוגלות לנהל את הבית. אבל הכישלון האמיתי בעיניי הוא הכניעה לתרבות הצריכה. אני רואה בתים קטנים עמוסים בצעצועים, הכול נע סביב הילדים ולהורים אין פינה לעצמם. להורים יש כוונות טובות: הם רוצים לתת הכול לילדים באהבה, אבל הם נשחקים והופכים לעבדים. תרבות השפע זו מחלה, שנכנסת היום להרבה מאוד בתים. צריך לחנך מחדש לצמצום, וחיבור לפשטות וסדר".  

הטיפים של איריס בן אריה שיעשו לכם סדר:

  • אל תדחו – הכניסו את הסדר והארגון לשגרה שלכם ואל תדחו מטלות כמו זריקת אשפה או סידור הבלגן שיש על השולחן או הרצפה.  
  • רשימות – ערכו רשימה של כל מה שיש לעשות בבית: סידור, ארגון, ניקיון ורכישה.  
  • יכול להיות נעים – תגלו שנעים לחבר את הסדר, הארגון והניקיון למה שאוהבים: האזנה לרדיו, מוזיקה או הרצאות, ואם זה מה שאתם אוהבים, אתם יכולים גם לשיר.  
  • תגמול חיובי – לאחר שעמלתם על סדר וניקיון, עשו משהו שנעים לכם: צפו בסדרה, שבו בבית קפה, אכלו קינוח – כל מה שעושה לכם טוב.
  • תגבורת – לפעמים קשה לסדר לבד, תזמינו חברים, את אימא או מישהו קרוב כדי לפחות להתחיל יחד.  
  • לפי הגובה – צרו סדר מגבוה לנמוך בתוך הארונות (מאחורה הגבוהים ומקדימה הנמוכים) כדאי שהדברים יהיו נגישים ונראים כדי שלא תצטרכו להפוך את הכול בשביל למצוא משהו.
  • חלוקה – לפעמים המחשבה על ערימות הבלגן שנצטרך לסדר משתקת אותנו. חלקו את הכאוס למשימות יומיות, בכל פעם חלק קטן עד שתשיגו את היעד.
  • יצירה – הפכו את הארגון לזמן איכות משפחתי ויצירתי, אפשר לקשט עם הילדים צנצנות ולצבוע קופסאות.   

19413696-d8b7-46ba-a6b1-4681a5153508

תגובות

להשאיר תגובה