"מבחינתי, בכל פעם שאני מאפר אישה, אני מרגיש שזכיתי. זו זכות גדולה מבחינתי לאפר נשים, כי הן מאפשרות לי לגעת בפנימיות של האדם", אומר אומן האיפור יוסי ביטון, בעל רשת האיפור הארצית הקרויה על שמו (סניפים במרכז: בדיזנגוף בתל אביב ובקניון גבעתיים) ובעלי מותג האיפור B COSMIC. "אני אוהב ונהנה יותר לאפר אנשים שמתמסרים, או יותר נכון מרגישים שאני מחפש את היופי הפנימי. ואז, כשיש כימייה טובה בינינו, האיפור נראה טוב יותר ומעצים".את שירותו הצבאי העביר כגרפיקאי, אבל מהר מאוד התגלתה חדוות היצירה. "במשרד שלי בבסיס הייתי נוהג לצייר את כל החיילים שניקרו בדרכי, ולאחר שחרורי מצה"ל החלתי לחשוב מה אני רוצה ללמוד", הוא מספר. "היה ברור לי שזה יהיה בתחום האומנות, אך עדיין לא נפל הפור על איפור. נרשמתי ללימודי

אדריכלות, ובעודי מחכה לפתיחת הלימודים נרשמתי לכמה קורסים בוויצ"ו, בית הספר לאמנויות, ביניהן איפור. ממש כמו בסיפור אגדה, עברתי מהמאפייה לבית הספר לאומנויות: הייתי קם בבוקר לעזור לאבי במאפייה, הייתי מתפיח את הבצק ויוצא באוטובוס לוויצ"ו.

"כשהתחלתי לאפר והבנתי שזה בא לי בקלות, אמרתי לעצמי שאעשה זאת בזמן הלימודים, וכך ארוויח קצת כסף. לא תיארתי לעצמי שזה ישפיע עליי בצורה כזו בהמשך חיי. כשהייתי מאפר, הייתי מרגיש את הנשים דרך הפנים שלהן, הרגשתי שכל אישה שיושבת מולי מקבלת ממני מתנה מסוימת ואני מקבל ממנה. אמרתי לעצמי, שאם יש בזה כאלו עוצמות, זה מה שאני רוצה לעשות בחיים! ביטלתי את לימודי האדריכלות והתחלתי לעבוד כמאפר בשכר מינימום, רק כדי לעבוד ולהתפתח.

"אפילו כסף למזוודת איפור לא היה לי. שיתפתי את אימא שלי, שהיא חלק חשוב מאוד מחיי, וכמו כל הדברים בחיים הכל הסתדר מעצמו. היקום שלח אליי בדיוק את מה שהייתי צריך. אחרי יומיים אמי צלצלה אליי ואמרה לי: 'יוסי, אתה לא מאמין! הגיעה אליי לקוחה לתפור לה כמה דברים, ובשיחת חולין סיפרה לי שקנתה מזוודת איפור ואין לה מה לעשות איתה. אמי הציעה לה לתפור לה

בתמורה למזוודה – וכך היה".

מה אתה זוכר מההתחלה?

"בית הספר הראשון הוקם בחיפה בשנת 2004. אני זוכר פרויקט מאוד מיוחד שעשיתי בתחילת ההקמה של בית הספר, בהשראת יום הזיכרון להירצחו של יצחק רבין ז"ל. ברגע יצירת האומנות חזרתי ל-4 לנובמבר 1995: אני יושב עם חברתי דאז בבר מקומי בצפת, העיר שבה נולדתי וגדלתי. הייתי בן 23, החזקתי ביד מגזין, פותח אותו ומספר לחברתי שמחר בבוקר אני נרשם ללימודי איפור בחיפה. הייתי כולי מלא בתשוקה לקראת הצעד הזה, עם חיוך על הפנים. לא הספקתי לסיים את המשפט, כאשר נשמעו צעקות בבר וכולנו חשנו בהלה. צעקה נשמעה: 'רבין נרצח'. הרגשתי באותה השנייה כאב חד בלב, בתוך כל השמחה האישית שלי. הרגשתי את החושך ואת האור באותו הזמן. זה היה חרוט בלבי, ועד היום זה מלווה אותי. הסיטואציה והרגש שנבעו מתוך כך פיתחו בי יכולת הכלה חזקה. זה השפיע עליי מאוד, ראיתי והרגשתי מחויבות אישית למדינה שבה אני חי, והבטחתי לעצמי להשפיע. הייתה לי מטרת איחוד. דגל ישראל התיישב אצלי בלב מאז ועד היום".

 

ביניים: האישה שאיתי

 

ביטון, 45, נשוי לליזו ואב לארבעה ילדים: מאי (18), רוי (16), תהל (12) ומאל (9). "אנחנו נשואים 19 שנים, היכרנו בזמן לימודי האיפור שלי בחיפה – היא עבדה כמאפרת, וחברתה לצוות עשתה בינינו את ההיכרות", נזכר ביטון בערגה. "כבר מהרגע הראשון היה חיבור גבוה. אשתי ליזו היא המודל הראשון שלי בעולם האיפור. כשטסתי ללמוד איפור בפריז, בשנת 1999, היא הייתה חברתי, ובמהלך הלימודים היא שימשה כדוגמנית הפנים שלי. ליזו בנתה בתוכי את יסודות הפנים, שם גיליתי לראשונה שפנים הם השתקפות של הפנימיות. היא מאוד אוהבת שאני מאפר אותה, אבל יש לה סטייל משלה, יש לה דיוק מיוחד שאין בתוכי".

האם לדעתך יש הבדל בין גבר שמאפר לאישה שמאפרת?

"עוד בימי קדם, אישה ביסוד שלה, בטבעה, נועדה להתקשט לטובת המין הזכרי. אני, כגבר מאפר, מרגיש זאת כמו משימת חיים. אני מנסה לדייק נכון בקישוט, בהתאם לתווי הפנים, לקווי האופי, לגווני העור – ואז מבצע התאמה נכונה ככל האפשר. כל זאת, במטרה שהאישה תרגיש יפה מבפנים, ולא רק תיראה יפה. לצורך מימוש האיפור על פי העקרונות האלו, יכולים גם גבר וגם אישה לעסוק בתחום המדהים הזה. תחום אמנות האיפור מלא בקסם וביופי אמיתי, זה שילוב של פנימיות לחיצוניות".

בכירי תחום האיפור בישראל ובעולם הם, באופן מפתיע, גברים. כיצד אתה מסביר זאת?

"איפור טוב ונכון קשור לעובדה עד כמה אני מצליח להרגיש את הלקוחה שלי. לסגנונות איפור יש תחושה, כמו מטאלי, מעושן, רך ועוד, וכל העניין הוא התאמה נכונה לאישיות או ה-mood לאירוע מתוכנן. לגבר יש יכולות ופוטנציאל להבין ולהרגיש אישה. ברגע שהוא מבין את הטכניקה הזאת, הוא מתחבר אליה ומעצים את יופיה. סטטיסטית, לנשים יש יותר קושי להתחבר עם נשים, טבעו של הגבר הוא חיבור נכון יותר למין השני. גבר שמצליח בזה מסוגל להתאים לה את הסטייל האישי ללא שיפוט או קנאה".

הבנתי שהקבלה מבחינתך היא דרך חיים, ועל בסיסה אתה בונה את העסק ומתדרך את עובדיך. איך זה בא לידי ביטוי?

"יואו, לא ציפיתי לשאלה כזו. הקבלה היא בהחלט חלק גדול בחיי, היא המשקפיים שדרכם אני רואה את מעגל החיים. אני לומד קבלה כבר עשר שנים, והיא הפכה לדרך חיים מבחינתי. בעיניי, חוכמת הקבלה היא חוכמת האמת. הראשון שגילה אותה היה אברהם, ולעסוק בחוכמת הקבלה בימינו זה רק עניין של מהות ומשמעות. הקבלה מסבירה את הסיבה לקיומנו בעולם הזה. הלימוד של חוכמת הקבלה מאפשר לי להתבונן ולקבל משמעות בכל החלטה שלי – משפחה, בית, ילדים, חברים, סביבת עבודה. הכל מצטייר מתוך תפיסת מציאות.

"היצירתיות ועולם האיפור מתחברים בצורה מאוד מיוחדת. הקבלה עוסקת בסוד הבריאה, ביופי הבריאה, בשלם האמיתי ובמימוש החלק של ה'אני' בתוך השלם. הקבלה עוסקת בחיבור בין אנשים – לא משנה איזה גזע, דת, צבע, מין ולאום. גישה כזו לחיים מהווה עבורי אתגר גדול להעצים יופי אצל כל אישה".

 

אתה עובד עם אחיך כשותף. בדרך כלל, בעסקים משפחתיים יש הרבה עליות ומורדות. איך שיתוף הפעולה ביניכם?

"אחי מיכאל הוא ממש מלאך בהתגלמותו, החיבור בינינו הוא כמו בעל ואישה שמנהלים יחד את בית הפרנסה, עושים זאת באהבה גדולה, בעבודה קשה ונכונה. חברת האיפור שהקמנו היא אמצעי לגילוי רוחני לכן זה מצליח. אכן, יש עליות ומורדות, אבל לאורך כל הדרך אנו מחזיקים יחד את ההגה של החיים, מנוהלים על ידי כוח עליון ומשתדלים למלא את תפקידנו על במת החיים, למצוא משמעות לכל מה שאנו עושים ולקבל החלטות.

"לעבוד בשניים זו זכות ומתנה גדולה. אנחנו לומדים להתגבר ולהתעלות מעל מצבי האמת של החיים, ובכך רוכשים כלים חזקים להמשך הדרך. מיקי הוא אומן גדול בתחום הניהול והארגון, כישרון עם לב ענק; אחותי אודליה היא סיפור של כישרון אמיתי בתחום האיפור, היא מנהלת ומדריכה את בית הספר לאיפור יוסי ביטון בסניף ראש פינה, שווה ביקור לצפון הרחוק".

המותג "יוסי ביטון" בצפון הארץ הוא אימפריה. מתי החלטת לפתוח סניפים גם בתל אביב ובגבעתיים?

"כל ההחלטות האסטרטגיות של ההתרחבות מהצפון דרומה הן לא מתוך בחירה. אנחנו מתקדמים בקצב שונה מהמקובל, ואני אפרט: בגדילה ובהתחייבות, בדרך כלל המניעים העיקריים הם כסף, כבוד ומעמד. אלה הן תכונות בסיסיות שיש לנו כבני אדם. מבחינתי, זו החלטה שמקורה בהתקדמות הרוחנית. כל הרגשה גשמית היא השתקפות בהתקדמות רוחנית, כלומר בהקבלה למשמעות ולמהות החיים.

"לכן כל התכנונים לגדול ולהתרחב תמיד באים אצלי בחשבון, רק בתנאי שיש לי שותפים שחושבים כמוני אסטרטגית. לא כמה ארוויח יותר מבחינה כלכלית, אלא החיבור לדרך שבה אני רואה את עולם האיפור – שזהו עולם של פנימיות. איפור נועד להעצים את היופי הקיים ויש לו הרבה עוצמה וכוח. הסיבה שאני מעוניין להתרחב היא בכך שאני מעוניין שכל אישה תלמד להעצים את יופיה, שתהיה מחוברת לעצמה. כדי להתרחב צריך שותפים רלוונטיים שיידעו למנף את השיטה, כי שיטה ודרך כאלה ניתן להעביר בהרגשה רק באמצעות אנשים שמבינים וחוו את החוויה. רוב הסניפים הם יותר חיבור שלנו עם אנשים שאנו מכירים את הדרך ואופי החברה, לכן זה עניין של תהליך וזמן נכון".

המותג B COSMIC הוא למעשה שלך. למה לא שמרתם על השם שלך כמותג, אלא שם באנגלית?

"סדרת המוצרים B COSMIC היא סדרה בלעדית שאני אישית פיתחתי בפורמולות בלעדיות שאותן רקחתי באמצעות כימאים במפעלים הגדולים באיטליה. אני בודק ומפתח עד היום את כל מוצרי האיפור. יש לנו מחלקה שלמה שעוסקת בפיתוח המוצרים ובבקרת איכות – זהו תחום שאני לא מתפשר בו. איכות המוצר נובעת מתוך הניסיון שלי האישי באיפור עצמו. כל הנושא הזה נולד מתוך צורך לדייק יותר בעבודת האיפור, כל מוצר שאני עובד איתו מוליד בתוכי אופציה לשיפור וייעול, אני כזה באופי שלי.

"השם B COSMIC הוא שם שנוצר מתוך חיבור וסיעור מוחות עם אדם יקר ללבי, חבר שהוא בן דודי, שותף שלי לעבודה הרוחנית, שאותה אנו משתפים כבר עשר שנים. באחת השיחות שלנו סיפרתי לו על ליין המוצרים שפיתחתי, וזה הרגע לתת לסדרה הזו שם. חיפשתי שם שיחבר אותי, שתהיה לו משמעות, זה מניע אותי בכל דבר שאני מבצע. TO BE COSMIC זה להרגיש חלק מהקוסמיק, כי יחד אנחנו שלם. זה מה שמסתתר מאחורי השם. האמת שזו פעם ראשונה שאני מספר על זה בכתבה כלשהי, אני שמח שנשאלתי על כך".

האם יש תכנונים ל-2018?

"בימים אלו אני נמצא בתהליך הקמה של מתחם יופי חדש, מתחם יופי ראשון מסוגו בעולם – הראשון יוקם בחיפה. מדובר במתחם לימוד חוויתי שיעסוק בפנימיות ובחיצוניות כאחד, מתחם שיתופי של עולם היופי העתידני והוא ייקרא WE. יש למה לצפות".

איפה תהיה בעוד עשור?

"אין לי מושג איפה אהיה בעוד כמה דקות. אני משתדל לא לצפות, אני לגמרי מרגיש מנוהל על ידי כוח עליון – לא משנה איך נגדיר את זה, אלוהים, טבע, בורא. זה גם לא משנה, מבחינתי אותו כוח יודע בדיוק איפה אהיה. מה שאני משתדל לעשות זה יותר לבצע נכון את תפקידי בצורה טובה ביותר, להשתדל לגרום לעולם טוב מתוך מקום יעיל ומועיל יותר, כלומר אני מנסה לדייק איפה אני, כפרט, יכול להיטיב לחברה הכללית. כל אדם קיבל אוצר גדול ביום הלידה, ואם הוא זוכה לממש את אופן השימוש אז הוא מאושר אמיתי. היום המדע כבר הגיע למסקנה שהאושר האמיתי של האדם מופיע בתוכו, רק כשהוא מוצא משמעות לחיים. משמעות מולידה אדם מאושר".

 

תגובות

להשאיר תגובה