סצנת האמנות התל-אביבית שוקקת מאי פעם. מעמדה של העיר כזירה תרבותית בינלאומית רק הולך ומתחזק, לא מעט בזכות אמנים כחול לבן שפרצו את גבולות המדינה ועושים חיל ברחבי הגלובוס. אלי אדרי, מי שהיה עד לא מזמן אחד המובילים בניהול טאלנטים וליווה את שיר אלמליח ולירז דרור כל הדרך לפסגה, הפך בשנים האחרונות לאחד ממובילי המהפכה. גלריה 'פחות מאלף' שהקים בפלורנטין ,מנגישה אמנות ישראלית מקורית ואיכותית של אמנים ישראלים מובילים במחירים לגמרי נגישים.  

 סצנת התרבות והאמנות בישראל מעולם לא היתה דינמית יותר. אל מול תרבות ה'אינסטנט' ואורח החיים האינטנסיבי והתובעני, רבים מצביעים ברגליים, נוהרים לאירועי תרבות, להרצאות והשקות ומרבים לבקר בתערוכות איכותיות במוזיאונים ובגלריות ברחבי הארץ בכלל ובתל-אביב, בירת התרבות הישראלית בפרט.

במשך עשרות שנים, רכישת פרטי אמנות היתה נחלתם של בני האליתה בלבד. אך בשנים האחרון ניכרת היפוך מגמה וממש כפי שמחיריהם של מוצרי צריכה שונים יורדים, כך גם האמנות הופכת ליותר ויותר נגישה.

אלי אדרי, בעלי הגלריות 'פחות מאלף' נחשב לאחת הדמויות המרכזיות במהפכה. למרות שנולד וגדל בחיפה הוא תל-אביבי בנשמה ונחשב לדמות מוכרת ומוערכת בברנז'ה. משיכתו לאמנות החלה בגיל צעיר עוד כשגדל בשכונת מחנה דוד שנחשבה אז לשכונה לא פשוטה: "למרות המצב בשכונה, בשנות ה-80, היא היתה דינמית וצבעונית, סוג של קיבוץ גלויות", הוא מספר "כשאין כסף מאלתרים ויוצרים יש מאין. ככה מצאתי את עצמי מגיל מאוד צעיר יוזם, מפרק, מרכיב ומצייר. זה התחיל בלהסתכל על יצירות אמנות ריאליסטיות ולהעתיק והתפתח לציורים של דמויות שהמצאתי בעצמי".

 המשיכה לתחום הובילה את אדרי לחקור את התחום ולהפוך את התחביב למקצוע: "חיפשתי דרך לשלב בין האהבה שלי לאמנות לבין עסקים. השילוב הזה הוא גם סוג של יצירה, סוג של בריאה. בבניית עסק אנחנו יוצרים מהות, שפה, מקום.. משהו שלא היה כמותו בעולם. ועדיין, אף פעם לא ראיתי את עצמי יוזם ומפתח עסקים שלא קשורים לתכנים ויזואליים, עסקים שמתבססים על קשרים בין אנשים, על רגש".

וכך היה. אחרי שנים של יוזמות ועסקים בתחומים המשיקים לתרבות, אמנות ויצירה החליט להגשים חלומות עבור אחרים ופנה לתחום ייצוג טאלנטים ודוגמנים. שלוש מהבולטות שבהן הן שיר אלמליח, סתיו בן צור ולירז דרור שהפכו מאז לכוכבות, מובילות קמפיינים נחשקים ומככבות במדורי הרכילות.  "זאת היתה פעם ראשונה בעצם שעברתי אל מאחורי הקלעים", מספר אדרי, " אין דבר שיותר שימח אותי בזמנו מלסגור ללירז את הקמפיינים של קסטרו או ללוות את שיר בדרך להצלחה האדירה שלה בארץ ובחו"ל".

ואיך משם התגלגלת חזרה לאמנות?

"האמנתי בפוטנציאל של שיר ופעלתי לקדם אותה בחו"ל. נסענו לשלושה שבועות במילאנו לסבב סוכנויות, יצרנו לה כאן בארץ סט צילומים מדהים עם רון קדמי וכחלק מהתהליך החלטתי להיפגש עם דניאל סיבוני שהוא אחד מבכירי צלמי האופנה בעולם וחתום על שערים של מגזיני אופנה מובילים כמו "אל" ו-"ווג" ועל קמפיינים לקלווין קליין, שאנל, דיור ונוספים. נפגשנו בגלריה אמנות שפתח באותה תקופה בפלורנטין  ונוצר ביננו קליק. תוך כדי סיבוב בגלריה ראיתי יצירה מקורית שלו ותהיתי לגבי מחירה. התשובה הפתיעה אותי. לא הצלחתי להבין אז איך אמן בקנה המידה שלו מוכר יצירה מקורית ב-1000 $ אבל מה שכן הבנתי זה שלצד עבודות אמנות גרנדיוזיות ויקרות, ניתן למכור אמנות מקורית ואיכותית גם במחירים נגישים בהרבה. החלטתי שאני הולך על זה בכל הכוח. הבנתי שיש כאן משהו גדול שיכול לשנות את צריכת האמנות בישראל ולהנגיש אותה לכאלה שעד היום נמנעו פשוט בגלל המחיר".

כדי להניע את המהלך שכר אדרי חלל בפלורנטין שלימים הפך לשלוחה התל-אביבית של החברה. תליתי שלט בכניסה: "אמנות בפחות מאלף" ומשם הקונספט התחיל להתגלגל.

 איך זה עובד בפועל?

"העיקרון הוא פשוט. בגלריות נקלטות עבודות של אמנים ישראלים- מובילים ומוכרים לצד צעירים אלמוניים ומבטיחים- שניתן לתמחר במחירים נגישים בטווח של בין מאות שקלים ועד ל-1000$. האמנים שעבודותיהם מוצגות בגלריה נבחרים בקפידה, על מנת ליצור תמהיל איכותי של טכניקות עבודה ואינטרפרטציות ייחודיות שבאות לידי ביטוי ביצירות עצמן. לצד אמנים ותיקים וידועים ניתן למצוא כאמור עבודות של אמנים מקומיים ומבטיחים שטרם נחשפו לקהל הרחב הגלריה שמהווה עבורם קרש קפיצה משמעותי להמשך הקריירה המקצועית שלהם. זאת בדיוק הסיבה שבחרנו לנתב את העבודות שמתקבלות לגלריה על פי טיבן, איכותן והרלוונטיות שלהם מבחינת ערך מעשי. אנחנו מציגים עבודות של כ-150 אמנים, חלקם מוכרים מאוד כמו קדישמן, אביבה אורי, יאיר גרבוז, בזוקה ג'ו, מור רימר, צח שיף, וחלקם נמצאים בתחילת דרכם. מה שיפה לראות אצל הדור הצעיר הוא את ה"דרייב" וה"פאשן" שמשתקף בעבודותיהם. ככלל, ניכר שקם פה דור חדש של אמנים שנמצאים בשורה אחת עם יוצרים מובילים מרחבי העולם".

הרעיון היה מלכתחילה ליצור גלריה עם מחירים על הקירות", מוסיף אדרי. "כל עבודה מוצגת עם המחיר שלה, בדרך נגישה ומסוגננת.  ההנגשה היא לא רק מבחינת מחיר, אלא גם סגנון וסטייל. בפועל, כשהיצירה נתלית על קיר הבית היא הופכת לסוג של FOCAL POINT שמעבר לאסתטיקה יש בה ערכים מוספים וסיפור מרתק שעומד מאחוריה".

לאור ההצלחה, לגלריה התל-אביבית הצטרפה שנייה במתחם דיזיין סנטר בבני ברק, שמושכת אדריכלים, מעצבים, בונים ומשפצים רבים  שמשוועים ליצור בית ייחודי ועם נשמה, כך שהאמנות הישראלית המקורית המוצגת בגלריה היא כלי אמיתי עבורם לעשות כך. כעת פועל אדרי במרץ לקדם ולפתוח גלריות נוספות בזכיינות בערים מרכזיות נוספות ולהנגיש את האמנות לכלל. ממש בקרוב תפתח גלריה שלישית בנתניה ולאחריה נוספת בחיפה מתוך רצון אמיתי ליצור קשר וחיבור בין תושבי הצפון לאמנות איכותית מבלי שיצטרכו לנסוע למרכז. במקביל, מתקיימים מגעים לפתיחת גלריות נוספות בירושלים ובערי הדרום.

 ואם זה לא מספיק, בעוד כחודשיים לערך עתידה להיפתח גלריה בינלאומית ראשונה בסן פרנסיסקו ובשלב מאוחר יותר בלוס אנג'לס. שתיהן בנויות על אותו קונספט בדיוק וינגישו אמנות בינלאומית בדגש על ישראלית לציבור המקומי: "אנחנו כאן  פחות רואים את זה אבל מציאות החיים בישראל גורם לאמנים המקומיים ליצור אמנות מלאת אופי, תשוקה והשוק הבינלאומי צמא לזה" מספר אדרי. "בקרוב ייפתח גם מרכז "פחות מאלף ACADEMY " בפלורנטין שיוקדש כולו לסדנאות ושיעורים בתחום האמנות. ובנוסף, הגלריה מציעה כבר עכשיו שירות של אוצרות עד הבית, כלי שמטרתו לעזור לקהל המקצועי והפרטי לאבזר את הבית ביצירות מקוריות בצורה קלה ופשוטה יותר. צוות מומחים עומד לשירות הלקוחות, ועל ידי בירור הצרכים ובחינה מעמיקה של  כלל נדבכי הפרויקט, פרטי או מסחרי כאחד הם מצליחים להתאים את היצירה הנכונה ולהעניק לה בית חדש, חם ואוהב".

תגובות

להשאיר תגובה

*הכנס את הקוד בתמונה כדי לשלוח תגובה